Laboratory of History of Theatre (2013/2014)

Course code
4S000711
Name of lecturer
Simona Brunetti
Coordinator
Simona Brunetti
Number of ECTS credits allocated
3
Academic sector
NN - -
Language of instruction
Italian
Period
I semestrino A, I semestrino B

Lesson timetable

I semestrino A
Day Time Type Place Note
Wednesday 11:50 AM - 1:30 PM lesson Lecture Hall 1.1  

Learning outcomes

An introduction to the methodological instruments required for the critical study of a performing arts event, through an analytical examination of specific plays.

Syllabus

Requisites: Compulsory attendance.

Content of course: Analysis of the following performances:

- Edipo re di Sofocle - regia di Archivio Zeta
- Medea di Euripide - regia di Giancarlo Sepe, con Mariangela Melato
- Songe de Médée - coreografia di Angelin Preljocaj, Paris Opera Ballet
- L’Orfeo di Claudio Monteverdi, libretto di Alessandro Striggio - direzione musicale di René Jacobs, coreografia e regia Trisha Brown
- La Calisto, di Francesco Cavalli, libretto di Giovanni Faustini - direzione musicale di René Jacobs, regia di Herbert Wernicke
- Casa di Bambola di Henrik Ibsen - regie di Gian Domenico Giagni, con Giulia Lazzarini e di Beppe Navello, con Maddalena Crippa
- Nora alla prova da Ibsen - regia di Luca Ronconi, con Mariangela Melato
- Il padre di August Strindberg - regia di Massimo Castri
- Enrico IV, di Luigi Pirandello - regie di Giorgio De Lullo, con Romolo Valli e di Claudio Fino, con Salvo Randone; visione di spezzoni del film di Bellocchio con Marcello Mastroianni
- Trovarsi, di Luigi Pirandello - regia di Giorgio De Lullo, con Rossella Falk

It is necessary to attend at least 28 hours of lessons.

Note: The presence at the conference dedicated to the Recitazione del cantante lirico (end of November, 2013), certified by signature, can be used to integrate the quota of hours. Attending at least one session of the conference (morning or afternoon of your choice) is compulsory and it is equivalent to four hours of laboratory.

Teaching methods: A critical analysis of primary and secondary sources such as archival fonts, iconography, performance recordings, films, videos, audio recordings, etc.

Assessment methods and criteria

Attendance at classes and final test.