History of Theatre and Performance SC (i) (2014/2015)

Course code
4S02212
Name of lecturer
Simona Brunetti
Coordinator
Simona Brunetti
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/05 - PERFORMING ARTS
Language of instruction
Italian
Period
semestrino IA, Semestrino IB

Lesson timetable

semestrino IA
Day Time Type Place Note
Monday 5:20 PM - 7:00 PM lesson Lecture Hall T.3  
Tuesday 5:20 PM - 7:00 PM lesson Lecture Hall T.3  
Semestrino IB
Day Time Type Place Note
Monday 5:20 PM - 7:00 PM lesson Lecture Hall T.3  
Tuesday 5:20 PM - 7:00 PM lesson Lecture Hall T.3  

Learning outcomes

An introduction to the theoretical and methodological instruments offered by performing arts, through the analysis of specific issues of the history of theatre.

Syllabus

Together with other playwrights of the period, Bontempelli seems to use the concept of human marionette to outline the characteristics of a new type of actor and of his ideal relationship with the public. An interpreter who, without preconceived styles or his own defined acting technique, can be guided like a puppet by a director, an interpreter extremely flexible and versatile to dress up any part entrusted to him.

References:

1. Appunti dalle lezioni e materiali di approfondimento. Gli studenti non frequentanti integreranno la bibliografia di seguito indicata con lo studio di: Luigi Allegri, "Prima lezione sul teatro", Roma-Bari, Laterza, 2012.
2. Analisi critica di: Bontempelli, "Nostra Dea"; Kleist, "Il teatro di marionette" (fotocopie).
3. Studio di tre drammi a scelta tra i seguenti: Čapek, "R.U.R."; Bontempelli, "Siepe a nordovest"; Bontempelli, "Minnie la candida"; Rosso di San Secondo, "Marionette che passione"; Pirandello, "Enrico IV"; Pirandello, "I giganti della montagna".
4. Simona Brunetti, Nicola Pasqualicchio (a cura di), "Teatri di figura. La poesia di burattini e marionette fra tradizione e sperimentazione", Bari, Edizioni di Pagina, 2014.
5. Un saggio critico a scelta: Elena Randi, "Protagonisti della danza del XX secolo", Roma, Carocci, 2014; Marco De Marinis, "Il teatro dopo l’età d’oro", Roma, Bulzoni, 2013; Franco Perrelli, "I maestri della ricerca teatrale", Roma-Bari, Laterza, 2007.
6. Studio di un dramma a scelta tra i seguenti: Sofocle, "Edipo re"; Machiavelli, "La mandragola"; Shakespeare, "Amleto"; Molière, "Don Giovanni"; Goldoni, "La Locandiera"; Ibsen, "Casa di Bambola"; Cechov, "Zio Vanja"; Strindberg, "La signorina Julie"; Brecht, "L’opera da tre soldi"; Beckett, "Aspettando Godot"; Ionesco, "La cantatrice calva".
7. Un manuale a scelta: Roberto Alonge, Franco Perrelli, "Storia del teatro e dello spettacolo", Torino, Utet Università, 2012; Luigi Allegri, Roberto Alonge [et al.], "Breve storia del teatro per immagini", Roma, Carocci, 2008.

Lectures and analysis of primary and secondary sources such as archival fonts, iconography, performance recordings, films, videos, audio recordings, etc. will be part of the final exam.

Assessment methods and criteria

Oral exam.