Textual analysis, contemporary literature and newspaper writing (m) (2014/2015)

Course code
4S000880
Credits
12
Coordinator
Arnaldo Soldani
Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
ANALISI DEL TESTO E SCRITTURA GIORNALISTICA (M) 6 L-FIL-LET/12-ITALIAN LINGUISTICS Semestrino IIA, Semestrino IIB Arnaldo Soldani
LETTERATURA, EDITORIA E GIORNALISMO (M) 6 L-FIL-LET/11-CONTEMPORARY ITALIAN LITERATURE Semestrino IB Stefano Pagliaroli

Learning outcomes

Module: LETTERATURA, EDITORIA E GIORNALISMO (M)
-------
The lectures will be focused on the italian literature of the Twentieth Century


Module: ANALISI DEL TESTO E SCRITTURA GIORNALISTICA (M)
-------
providing competences about structural and linguistic analysis of journalistic texts of different origin and destination, as a prerequisite for a professional use of journalistic language.

Syllabus

Module: LETTERATURA, EDITORIA E GIORNALISMO (M)
-------
Prerequisites: Knowledge of the history of italian literature, particularly of the Twentieth Century

Contents of the course: Reading and commenting the text mentioned in the program

For attending and not attending students, is required the reading of following texts:

SERGIO ANTONIELLI, Viaggio nella letteratura italiana contemporanea. A cura di EDOARDO ESPOSITO. Presentazione di GENO PAMPALONI, Milano, Mursia, 1987

LEONARDO SCIASCIA, Fuoco all’anima. Conversazioni con DOMENICO PORZIO, Milano, Mondadori, 1992

ANTONIO TABUCCHI con LUCA CHERICI, Dietro l’arazzo. Conversazione sulla scrittura, Roma, Perrone, 2013

FERDINANDO CAMON, Conversazione con PRIMO LEVI, Parma, Guanda, 2014 [1997 1st. ed.]

Other readings required: ALBERTO MORAVIA, L’uomo come fine, Milano, Bompiani, 1964, 5-9 (Prefazione); LEONARDO SCIASCIA, Cruciverba, Torino, Einaudi, 1983, 282-298 (I paesi dell’Etna), 304-316 (Parigi); PRIMO LEVI, L’altrui mestiere, Einaudi, Torino, 1985, 49-55 (Dello scrivere oscuro), 109-114 (Tradurre ed essere tradotti), 159-163 (Scrivere un romanzo), 234-237 (A un giovane lettore).

Teaching methods: Lectures, seminars and meetings with journalists, writers, publishers


Module: ANALISI DEL TESTO E SCRITTURA GIORNALISTICA (M)
-------
Prerequisites: notions about the particular characteristics of the Italian language, its history, its joints in the contemporary world, its uses in the world of communication.

Contents of the course: characters, components and trends of journalistic language in Italy, with analysis of journalistic texts.

Bibliography:
R. Gualdo, L’italiano dei giornali, Roma, Carocci, 2007.
L. Serianni, Leggere, scrivere, argomentare. Prove ragionate di scrittura, Bari, Laterza, 2013.
M. Dardano, La lingua dei media, in V. Castronovo – N. Tranfaglia (a cura di), La stampa nell’età della TV. Dagli anni Settanta ad oggi, Roma-Bari, Laterza, 2002, pp. 245-275.
I. Bonomi, La lingua dei quotidiani, in I. Bonomi et alii (a cura di), La lingua italiana e i mass-media, Roma, Carocci, 2003, pp. 127-164.

Teaching methods: frontal lessons.

Assessment methods and criteria

Module: LETTERATURA, EDITORIA E GIORNALISMO (M)
-------
oral exam


Module: ANALISI DEL TESTO E SCRITTURA GIORNALISTICA (M)
-------
oral examination. Each student has to submit a written essay that contains a brief analysis of a journalistic text agreed with the teacher.