Italian literature (m) (2015/2016)

Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
I MODULO PARTE (I) 6 L-FIL-LET/10-ITALIAN LITERATURE Semestrino IIA Giuseppe Chiecchi
II MODULO PARTE (P) 6 L-FIL-LET/10-ITALIAN LITERATURE Semestrino IIB Fabio Danelon

Learning outcomes

Module: I MODULO PARTE (I)
-------
Textuality as a place of knowledge and verification of literary specificity, in its formal, historical, symbolic and thematical connections, in the background of the Italian and Western civilization.


Module: II MODULO PARTE (P)
-------
Textuality as a place of knowledge and verification of literary specificity, in its formal, thematical, historical, symbolic connections, in the background of the Italian and Western civilization.

Syllabus

Module: I MODULO PARTE (I)
-------
Prerequisites: Knowledge of literary tradition; ability in orientation and historical contextualization.

Course content: The Dolce Stil Novo: poetics and poetry.

Textbooks:
-Poesie dello Stilnovo, a cura di Marco Berisso, Milano, BUR, 2006 (during the course will be given an anthology of poems ).
-DONATO PIROVANO, The Dolce Stil Novo, Roma, Salerno Editrice, 2014.
-Notes from the lessons (with bibliographic and critical supplementary indications).

Teaching methods: lectures. Oral exercises in reading and interpretation of texts.


Module: II MODULO PARTE (P)
-------
Prerequisites: knowledge of literary tradition; ability to orientation and historical contextualization.

Course contents: 2. Part 2 (prof. Fabio Danelon, 36 hours)
The modern novel in Italy Dio ne scampi dagli Orsenigo of Vittorio Imbriani and Mastro-don Gesualdo of Giovanni Verga. Stylistic paths and thematic itineraries.

Textbooks: part two:

- Vittorio Imbriani, Dio ne scampi dagli Orsenigo (ed. of Romanzi di Imbriani a cura di Fabio Pusterla, Milano, Garzanti is advised; or Dio ne scampi dagli Orsenigo, a cura di Sandra Carapezza, Napoli, D’Auria, 2011; or Dio ne scampi dagli Orsenigo, a cura di Siriana Sgavicchia, Ravenna, Allori, 2004); Giovanni Verga, Mastro-don Gesualdo ( l’ed. a cura di Giulio Carnazzi, Milano, Rizzoli-BUR is advised; or a cura di Giancarlo Mazzacurati, Torino, Einaudi; or a cura di Carla Riccardi, Milano, Mondadori; or a cura di Nicola Merola, Milano, Garzanti). N.B. For both novels, any other edition, provided unabridged and commented on.

-Notes of the lessons.

- For an orientation on the 19th century novel, students are required to study at least one of the following volumes:
Renato Bertacchini, Il romanzo italiano dell’Ottocento: dagli scottiani a Verga, Roma, Studium, 1996; Matteo Palumbo, Il romanzo italiano da Foscolo a Svevo, Roma, Carocci, 2007; Michele Colombo, Il romanzo dell’Ottocento, il Mulino, 2011 (the last for the implications of language history).

In addition to the above mentioned introductions of novels: Sandra Carapezza, «Mai, inteso nominare». La citazione in «Dio ne scampi dagli Orsenigo» (pp. 123-144) and Gian Paolo Marchi, Citazioni e autocitazioni nel «Mastro-don Gesualdo» (pp. 145-166), in: Tessere di trame. La citazione nel romanzo italiano dell’Ottocento, a cura di Fabio Danelon, «Parole rubate», 11, giugno 2015 (freely downloadable file from: http://www.parolerubate.unipr.it/); and at least one of the following essays and/or volumes (one for Imbriani, one for Verga): Francesco Spera, Il principio dell’antiletteratura: Dossi, Faldella, Imbriani, Napoli, Liguori, 1976; Gabriella Alfieri, La lingua “sconciata”. Espressionismo ed espressivismo in Vittorio Imbriani, Napoli, Liguori, 1990; Studi su Vittorio Imbriani, a cura di Rosa Franzese ed Emma Giammattei, Napoli, Guida, 1990; Antonio Palermo, Ottocento italiano, L’idea civile della letteratura. Cattaneo, Tenca, De Sanctis, Carducci, Imbriani, Capuana, Napoli, Liguori, 2000; Fabio Danelon, «Le pesche non s’innestano sull’olivo». Sulla rappresentazione del matrimonio nel “Mastro-don Gesualdo”, con qualche riflessione preliminare, in: Id., Né domani, né mai. Rappresentazioni del matrimonio nella letteratura italiana, Venezia, Marsilio, 2004, pp. 251-325; Guido Baldi, L’artificio della regressione. Tecnica narrativa e ideologia nel Verga verista, Napoli, Liguori, 2006; Il punto su Verga, a cura di Romano Luperini, Roma-Bari, Laterza, 2004; Romano Luperini, Verga moderno, Roma-Bari, Laterza, 2005 Pierluigi Pellini, Verga, Bologna, il Mulino, 2012

Other bibliographic indications will be provided during lectures.

Teaching Methods: lectures. Exercises in reading and interpretation of texts.

Assessment methods and criteria

Module: I MODULO PARTE (I)
-------
oral ascertainment of acquired knowledge with regard to every single point of the syllabus.

N.B.IMPORTANT: You need to have successfully passed the examination on point 1 (prof. Giuseppe Chiecchi), before taking the examination on point 2 with prof. Fabio Danelon. The final vote will be unique for the entire syllabus of the course.


Module: II MODULO PARTE (P)
-------
Oral ascertainment of acquired knowledge with regard to every single point of the syllabus.

N.B.IMPORTANT: You need to have successfully passed the examination on point 1 (prof. Giuseppe Chiecchi), before taking the examination on point 2 with prof. Fabio Danelon. The final vote will be unique for the entire syllabus of the course.