Latin literature (m) (2015/2016)

Course code
4S02268
Name of lecturer
Licinia Ricottilli
Coordinator
Licinia Ricottilli
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-FIL-LET/04 - LATIN LANGUAGE AND LITERATURE
Language of instruction
Italian
Period
Semestrino IIA, Semestrino IIB

Lesson timetable

Semestrino IIA
Day Time Type Place Note
Thursday 3:40 PM - 5:20 PM lesson Lecture Hall 2.1  
Friday 3:40 PM - 5:20 PM lesson Lecture Hall 2.1  
Semestrino IIB
Day Time Type Place Note
Thursday 3:40 PM - 5:20 PM lesson Lecture Hall 2.1  
Friday 3:40 PM - 5:20 PM lesson Lecture Hall 2.1  

Learning outcomes

Acquaintance of a very good Ability in Litterary Analysis of Plautus's Art.

Syllabus

PREREQUISITES: Good Knowledge of Latin Language.

CONTENT OF COURSE: THE MOSTELLARIA OF PLAUTUS.

TEXTS

Mostellaria

Aulularia

T. Macci Plauti Comoediae, rec. brevique adn. crit. instruxit W. M. Lindsay, tomus I - II, Oxonii, 1910, 2. ed.

T. M. Plauto, Mostellaria in Plauto, Mostellaria, Persa a cura di M. Bettini, Oscar Mondadori, Milano 2013 (1981, 1. ed.).

Plauto, La pentola dell'oro, a cura di C. Questa in C. Questa - A. Traina - S. Mariotti, Una maschera, una coscienza, un popolo, Loescher, Torino 1981, pp. 1-86.

Further Readings:

A. Perutelli, Il tema della casa nella Mostellaria, "Maia" 52, 2000, pp. 19-34.

I. Mariotti, La prima scena della Mostellaria di Plauto, "Museum Helveticum" 49, 1992, pp. 105-123 (= Id., Scritti minori, Pàtron, Bologna 2006, pp. 267-288).

R. Raffaelli, C'è del comico in quella follia. Le ossessioni di un avaro e le peripezie di una pentola, in Id., Esercizi plautini, Quattroventi, Urbino 2009, pp. 129-147.

L. Ricottilli, Strategie relazionali e 'ridefinizione' di un progetto di matrimonio nell'Aulularia (vv. 120-176), in R. Raffaelli and A. Tontini (eds), Lecturae Plautinae Sarsinates III. Aulularia, Urbino 2000, pp. 31-48.

A. Traina - G. Bernardi Perini, Propedeutica al latino universitario, Pàtron, Bologna 1998, 6. ed.

DIDACTIC METHODS: lessons.

Assessment methods and criteria

Oral Interview, partly via Readings of Texts in the Original Language, which intends to ascertain that the Course's Aims have been reached.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2015/2016