History of Venetian art (m) (2015/2016)

Course partially running (all years except the first)

Course code
4S000938
Name of lecturer
Alessandra Zamperini
Coordinator
Alessandra Zamperini
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/02 - HISTORY OF MODERN ART
Language of instruction
Italian
Period
Semestrino IA dal Sep 28, 2015 al Nov 14, 2015.

Lesson timetable

Semestrino IA
Day Time Type Place Note
Wednesday 2:00 PM - 3:40 PM lesson Lecture Hall T.4  
Thursday 3:40 PM - 5:20 PM lesson Lecture Hall 1.3  
Friday 2:00 PM - 3:40 PM lesson Lecture Hall T.4  

Learning outcomes

This course aims to provide the fundamental tools to understand the political meaning of some peculiar images in the Venetian art, during the XV-XVI centuries; in this context, the works of art will be studied with the help of a wide range of sources (litterature, documents, etc.).

Syllabus

This course will focus on the main themes illustrating the myth of Venice as a just and even-tempered Republic. In this light, works of art destined for governmental seats (such as Palazzo Ducale), private dwellings and churches (namely funerary monuments) will be the primary object of analysis.

Bibliography:

I dogi, ed. Gino Benzoni, Milano 1982, pp. 45-72, 73-106, 125-213.

Wolfgang Wolters, Storia e politica nei dipinti di Palazzo Ducale: aspetti dell’autocelebrazione della Repubblica nel Cinquecento, Venezia 1987, pp. 18-45, 77-150, 163-185, 207-215.

Giorgio Tagliaferro, Le forme della Vergine: la personificazione di Venezia nel processo creativo di Veronese, “Venezia Cinquecento”, a. 15, n. 30, 2005, pp. 5-158.

Martin Gaier, Facciate sacre a scopo profano. Venezia e la politica dei monumenti dal Quattrocento al Settecento, Venezia 2002, pp. 81-206.


All the texts can be found in the main Libraries in Verona and at this University. Lesson notes will be available at the photocopy shop “Thesy” (close to Biblioteca Frinzi), by the beginning of the course.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Martin Gaier Facciate sacre a scopo profano. Venezia e la politica dei monumenti dal Quattrocento al Settecento Istituto Veneto per le Scienze, Lettere e Arti 2002 pp. 81-206.
Gino Benzoni (a cura) I dogi Electa 1982 pp. 45-72, 73-106, 125-213
Giorgio Tagliaferro Le forme della Vergine: la personificazione di Venezia nel processo creativo di Veronese 2005 in “Venezia Cinquecento”, a. 15, n. 30, pp. 5-158
Wolfgang Wolters Storia e politica nei dipinti di Palazzo Ducale: aspetti dell’autocelebrazione della Repubblica nel Cinquecento Arsenale 1987 pp. 18-45, 77-150, 163-185, 207-215

Assessment methods and criteria

Oral examination

STUDENT MODULE EVALUATION - 2015/2016