History of Music (p) (2016/2017)

Course code
4S001451
Name of lecturer
Vincenzo Borghetti
Coordinator
Vincenzo Borghetti
Number of ECTS credits allocated
6
Other available courses
Academic sector
L-ART/07 - MUSICOLOGY AND HISTORY OF MUSIC
Language of instruction
Italian
Period
Sem. IA (31.10.16 sosp.lezioni), Sem. IB

Lesson timetable

Sem. IA (31.10.16 sosp.lezioni)

To view lesson hours, consult* click in order to view the timetable here  

Sem. IB
Day Time Type Place Note
Monday 1:30 PM - 3:10 PM lesson Lecture Hall 2.1  
Tuesday 11:50 AM - 1:30 PM lesson Lecture Hall 2.1  
Wednesday 11:50 AM - 1:30 PM lesson Lecture Hall 2.1  

Learning outcomes

The course focuses on music, society and culture in Renaissance European courts.

Syllabus

The course is divided into two parts. The first focuses on the role and significance of music as a medium of communication between men and the construction of social groups, both today and in the past. The second is a historical overview and analysis of the different uses of music in Renaissance European courts.

Bibliography:

- lecture notes;
- NICHOLAS COOK, Musica: una breve introduzione, Torino, EDT, 2005, capp. 1, 2, 7 (pp. 1-45; 125-151);
- MARIO CARROZZO, CRISTINA CIMAGALLI, Storia della musica occidentale, Roma, Armando, 2007 (o ristampe successive): vol. I, capp. 9-11 (pp. 155-206); capp. 13-15 (pp. 223-271); vol. II, capp. 16, 17 (pp. 11-60);
- FRANCO PIPERNO, Suoni della sovranità, in Cappelle musicali fra corte, stato e chiesa nell’Italia del Rinascimento, a cura di Franco Piperno, Gabriella Biagi Ravenni e Andrea Chegai, Firenze, Olschki, 2007, pp. 11-37.
- VINCENZO BORGHETTI, Il repertorio musicale, i manoscritti e l’identità del principe, in Cappelle musicali fra corte, stato e chiesa nell’Italia del Rinascimento, a cura di Franco Piperno, Gabriella Biagi Ravenni e Andrea Chegai, Firenze, Olschki, 2007, pp. 319-348.
- da "La musica e il mondo: mecenatismo e committenza musicale in Italia tra Quattro e Settecento", a cura di Claudio Annibaldi, Bologna, Il Mulino, 1993, i seguenti saggi: 1) l’introduzione del curatore (pp. 9-42); 2) Howard Mayer Brown, Per un dibattito sul mecenatismo musicale tra Quattro e Settecento (pp. 49-56); 3) Allan Atlas, Intorno a una messa per la corte aragonese di Napoli (pp. 57-66); 4) Oliver Strunk, Guglielmo Gonzaga e le messe mantovane del Palestrina, pp. 63-84;
LORENZO BIANCONI, Il Cinquecento e il Seicento, in Letteratura italiana, diretta da Alberto Asor Rosa, vol. VI, Teatro, musica, tradizione dei classici, Torino, Einaudi, 1986, pp. 319-363.


Assessment methods and criteria

written test

STUDENT MODULE EVALUATION - 2016/2017