Literature learnings (m) (2017/2018)

Course code
4S02282
Name of lecturers
Corrado Viola, Fabio Forner
Coordinator
Corrado Viola
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-FIL-LET/10 - ITALIAN LITERATURE
Language of instruction
Italian
Period
First half of Semester 2 dal Feb 26, 2018 al Apr 21, 2018.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

By strengthening and sharpening the essential competences in reading, analysing and interpreting literary texts, and by deepening the fundamental competencies in history of literature and in literary theory and criticism, the course aims at providing the students with instruments and suggestions for a conscious didactic of the Italian literature, with a particular attention to the high school education.

A didactic workshop for studing scholastic literary canon (and particularly that of Italian literary Novecento) will be started up, and its achievements could be published.

PREVIOUS KNOLEDGES
- Philological, stylistic, metrical, rhetorical, critical basic notions
- Basic knowledge of the texts and historical periods of the Italian literary tradition from the Origini to Novecento

Syllabus

BIBLIOGRAPHY

MANUALS (all mandatory):
- M. OGLIO, Letteratura italiana dalla metà dell’Ottocento ad oggi, Milano-Torino, Archimede Edizioni - Pearson, 2011 (“La bottega della fantasia. Antologia per la scuola secondaria di primo grado”, 3) - ISBN 978 88 7952 534 3
- M. POZZI - E. MATTIODA, Introduzione alla letteratura italiana. Istituzioni, periodizzazioni, strumenti, Torino, Utet Università, 2006

CRITICAL MONOGRAPHS (one among the following)
- GUIDO ARMELLINI, Come e perché insegnare letteratura, Bologna, Zanichelli, 1987
- ID., La letteratura in classe, Milano, Unicopli, 2008
- PIERO BOITANI, Prima lezione sulla letteratura, Roma-Bari, Laterza, 2007
- AGOSTINO FORMICA, LUIGI LA ROSA, LOREDANA MARZULLO (a cura di), Saperi e didattica della letteratura. Per una rivisitazione della centralità della scrittura nella congèrie dei linguaggi, Soveria Mannelli (Cz), Rubbettino, 2002
- SIMONE GIUSTI, Insegnare con la letteratura, Bologna, Zanichelli, 2011
- MARIO LAVAGETTO (a cura di), Il testo letterario. Istruzioni per l’uso, Roma-Bari, Laterza, 20072
- ROMANO LUPERINI, Insegnare la letteratura oggi, Lecce, Manni, 2002
- RAUL MORDENTI, Didattica della letteratura italiana, Roma, Euroma, 1997
- VITTORIO PONGIONE, Didattica della letteratura italiana: una introduzione, Roma, Armando, 1995
- FRANCESCO PUCCIO, Nuovi itinerari di didattica modulare: letteratura italiana, Roma, Conte, 2004

PAPERS AND MATERIALS (mandatory):
- DAVIDE MONDA (a cura di), Su modi, tempi e fini di una didattica della letteratura per il terzo millennio. Cocci di un’antologia tendenziosa, http://www.bibliomanie.it/didattica_letteratura_terzo_millennio_monda.htm

Outlines of lessons, notes and other didactic materials will be brought in the digital platform “e-learning”: every student is due to consult it regularly also to have notices concerning the course and the organization of the lessons.

READINGS (one among the following):
- ALESSIO BANDA, Il lamento dell’insegnante, Parma, Guanda, 2015
- PAOLA MASTROCOLA, La gallina volante, Parma, Guanda, 20052; anche: Milano, Tea, 2008
- EAD., Una barca nel bosco, Parma, Guanda, 2004
- EAD., Più lontana della luna, Parma, Guanda, 2007
- EAD., La scuola raccontata al mio cane, Parma, Guanda, 2004
- EAD., Togliamo il disturbo. Saggio sulla libertà di non studiare, Parma, Guanda, 2011
- GIUSI MARCHETTA, Lettori si cresce, Torino, Einaudi, 2015
- DANIEL PENNAC, Diario di scuola, Milano, Feltrinelli, 2007 (e successive)
- ID., Come un romanzo, Milano, Feltrinelli, 201121 (ed. or. 1992)
- MASSIMO RECALCATI, L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento, Torino, Einaudi, 2014

DIDACTIC METHODS:
Lectures, workshops, exercises, discussions, direct experimentation of the acquired knowledges and competencies, also by means of “e-learning” online platform

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Pozzi, M. - Mattioda, E. Introduzione alla letteratura italiana. Istituzioni, periodizzazioni, strumenti Utet Università 2006
OGLIO, Marisa Letteratura italiana dalla metà dell'Ottocento ad oggi Archimede-Pearson 2011 978 88 7952 534 3

Assessment methods and criteria

The oral examination evaluates a student’s overall preparation and the direct knowledge and analysis of texts and contents

STUDENT MODULE EVALUATION - 2017/2018