Music and media (m) (2017/2018)

Course code
4S003573
Name of lecturer
Vincenzo Borghetti
Coordinator
Vincenzo Borghetti
Number of ECTS credits allocated
6
Other available courses
Academic sector
L-ART/07 - MUSICOLOGY AND HISTORY OF MUSIC
Language of instruction
Italian
Period
First half of Semester 2 , Second half of Semester 2

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

The course aims to introduce students to the issues and methods concerning the study of the relationship between music and the media, focusing especially on the technologies used to fix, transmit, read and listen to music in the western world from the Middle Ages to the present.

Syllabus

Writing, reading, listening to music from the Middle Ages to the digital era. The course offers a history of music through its media, focusing especially on their material and technological features, their uses, and their social, cultural and ideological aspects, starting from the oldest documented forms of mediatization (manuscripts, prints) and ending with the most recent ones (digital audiovisual media).

Bibliography
All books are available in the University library. The symbol * marks books available in the E-learning platform.
- lecture notes;
- NICHOLAS COOK, “Music: A Very Short Introduction”, Oxford, Oxford University Press, 1998, pp. 1-51;
- MASSIMILANO LOCANTO, “Oralità, memoria e scrittura nella prima tradizione del canto gregoriano”, in “La scrittura come rappresentazione del pensiero musicale”, a cura di Gianmario Borio, ETS, Pisa 2004, pp. 31-87;
- VINCENZO BORGHETTI, “Il manoscritto di musica tra Quattro e Cinquecento”, in “Il libro di musica”, a cura di Carlo Fiore, L’Epos, Palermo 2004, pp. 89-114;
- STANLEY BOORMAN, “I primi stampatori musicali”, in “Il libro di musica”, a cura di Carlo Fiore, L’Epos, Palermo 2004, pp. 115-136;
- TIM CARTER, “L’editoria musicale tra Cinque e Seicento”, in “Il libro di musica”, a cura di Carlo Fiore, L’Epos, Palermo 2004, pp. 137-162;
- *EMANUELE SENICI, “Il video d’opera “dal vivo”: testualizzazione e liveness nell’era digitale”, «Il Saggiatore musicale», 2009/2, pp. 272-312;
- EMANUELE SENICI, “L’opera e la nascita della televisione italiana”, «Comunicazioni sociali», 2011/1, pp. 26-35;
- JACQUES HAINS, “Dal rullo di cera al CD”, in “Enciclopedia della musica”, diretta da Jean-Jacques Nattiez, vol. 1, “Il Novecento”, Einaudi, Torino 2001, pp. 783-819;
- GIANNI SIBILLA, “Musica e media digitali. Tecnologie. Linguaggi e forme sociali dei suoni dal walkman all’iPod”, Bompiani, Milano 2008, pp. 9-74 e 88-101.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Jacques Hains “Dal rullo di cera al CD”, in “Enciclopedia della musica”, diretta da Jean-Jacques Nattiez, vol. 1, “Il Novecento” Einaudi, Torino 2001 pp. 783-819
Vincenzo Borghetti “Il manoscritto di musica tra Quattro e Cinquecento”, in “Il libro di musica”, a cura di Carlo Fiore L'Epos, Palermo 2004 pp. 89-114
* EMANUELE SENICI “Il video d’opera “dal vivo”: testualizzazione e liveness nell’era digitale”, «Il Saggiatore musicale» 2009 pp. 272-312 [L’asterisco (*) contrassegna il materiale disponibile sulla piattaforma E-Learning]
Stanley Boorman “I primi stampatori musicali”, in “Il libro di musica”, a cura di Carlo Fiore L'Epos, Palermo 2004 pp. 115-136
Tim Carter “L’editoria musicale tra Cinque e Seicento”, in “Il libro di musica”, a cura di Carlo Fiore L'Epos, Palermo 2004 pp. 137-162
EMANUELE SENICI “L’opera e la nascita della televisione italiana”, «Comunicazioni sociali», 2011 pp. 26-35
Gianni SIbilla "Musica e media digitali. Tecnologie. Linguaggi e forme sociali dei suoni dal walkman all’iPod" Bompiani 2008 pp. 9-74 e 88-101
Nicholas Cook "Musica: una breve introduzione" EDT, Torino 2005 pp. 1-45 [English edition: "Music: A Very Short Introduction", Oxford, Oxford University Press 1998, pp. 1-51]
Massimiliano Locanto "Oralità, memoria e scrittura nella prima tradizione del canto gregoriano", in La scrittura come rappresentazione del pensiero musicale”, a cura di Gianmario Borio ETS, Pisa 2004 pp. 31-87

Assessment methods and criteria

Written text: three questions to be answered in 1h and 30m.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2017/2018