History of Music (p) (2018/2019)

Course code
4S001451
Name of lecturer
Vincenzo Borghetti
Coordinator
Vincenzo Borghetti
Number of ECTS credits allocated
6
Other available courses
Academic sector
L-ART/07 - MUSICOLOGY AND HISTORY OF MUSIC
Language of instruction
Italian
Period
Sem. 1B dal Nov 19, 2018 al Jan 12, 2019.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

The course aims to introduce students to the advanced study of music in its relationship with culture and society through the analysis of particularly relevant musical phenomena and works. On successful completion of the module, which is centered around one or more case studies, students will be able to analyze and interpret the role and significance of music as a means of communication and interaction between human beings, both in the past and today.

Syllabus

The course focuses on music, society and culture in Renaissance European courts. It is divided into two parts. The first investigates the role and significance of music as a medium of communication between human beings and of construction of social groups, both today and in the past. The second part consists in a historical overview of the different uses of music in Renaissance European courts.

Bibliography
(The symbol * marks books available in the E-learning platform)

-- lecture notes;
-- NICHOLAS COOK, Musica: una breve introduzione, Torino, EDT, 2005, capp. 1, 2, 7 (pp. 1-45; 125-151);
-- "Musica e società" a cura di Paolo Fabbri e Maria Chiara Bertieri, vol. 1, "Dall'alto Medioevo al 1640" Milano, McGraw-Hill, 2012 (o ristampe successive) only the following chapters: cap. III, PAOLO FABBRI, "Il Quattrocento", pp. 98-121); cap. IV, "PAOLO FABBRI, "Tra Quattro e Cinquecento", pp. 135-174;
-- FRANCO PIPERNO, "Musica e corti nella prima età moderna" in "Musiche nella storia. Dall'età di Dante alla Grande Guerra", a cura di Andrea Chegai [e altri], Roma, Carocci, 2017, pp. 75-130.
-- VINCENZO BORGHETTI, "Il repertorio musicale, i manoscritti e l’identità del principe", in "Cappelle musicali fra corte, stato e chiesa nell’Italia del Rinascimento", a cura di Franco Piperno, Gabriella Biagi Ravenni e Andrea Chegai, Firenze, Olschki, 2007, pp. 319-348.
-- * VINCENZO BORGHETTI, "La sovrana lettrice. Margherira d'Austria e il suo chansonnier (Bruxelles, Bibliothèque royale de Belgique, Ms 228)" in "Cara scientia mia, musica". Studi per Maria Caraci Vela, a cura di Angela Romagnoli [e altri], Pisa, ETS, 2018, pp. 43-63.
-- "La musica e il mondo: mecenatismo e committenza musicale in Italia tra Quattro e Settecento", a cura di Claudio Annibaldi, Bologna, Il Mulino, 1993, only the following essays: 1) Introductory essay by the editor (pp. 9-42); 2) Howard Mayer Brown, "Per un dibattito sul mecenatismo musicale tra Quattro e Settecento" (pp. 49-56); 3) Allan Atlas, "Intorno a una messa per la corte aragonese di Napoli" (pp. 57-66).

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Paolo Fabbri Cap. III, "Il Quattrocento", in "Musica e società" McGraw-Hill 2012 pp. 98-121.
Paolo Fabbri Cap. IV, "Tra Quattro e Cinquecento" McGraw-Hill 2012 pp. 135-174.
Vincenzo Borghetti "Il repertorio musicale, i manoscritti e l’identità del principe", in "Cappelle musicali fra corte, stato e chiesa nell’Italia del Rinascimento", a cura di Franco Piperno Olschki 2007 pp. 319-348.
Allan Atlas "Intorno a una messa per la corte aragonese di Napoli ", in "La musica e il mondo: mecenatismo e committenza musicale in Italia tra Quattro e Settecento", a cura di Claudio Annibaldi Il Mulino 1993 pp. 57-66.
Claudio Annibaldi Introduzione, in "La musica e il mondo: mecenatismo e committenza musicale in Italia tra Quattro e Settecento", a cura di Claudio Annibaldi Il Mulino 1993 pp. 9-42.
Franco Piperno Musica e corti nella prima età moderna" in "Musiche nella storia. Dall'età di Dante alla Grande Guerra", a cura di Andrea Chegai [e altri] Carocci 2017 pp. 75-130.
Nicholas Cook "Musica: una breve introduzione" EDT, Torino 2005 pp. 1-45; 125-151.
Howard Mayer Brown "Per un dibattito sul mecenatismo musicale tra Quattro e Settecento", in "La musica e il mondo: mecenatismo e committenza musicale in Italia tra Quattro e Settecento", a cura di Claudio Annibaldi Il Mulino 1993 pp. 49-56.

Assessment methods and criteria

Written test: three questions, to be answered in 1h and 30m. The first question will centre on music as a medium of communication between human beings and of construction of social groups (first part of the course); the other two will focus on the courts and musical works discussed in lectures and in the readings (second part of the course). Evaluation criteria: proper use of specific vocabulary, knowledge of the fundamental aspects of the relationship between music and society, ability to analyze the pieces presented as case studies and locate them in their historical context.

How to register for the exam
Students intending to sit the exam for this course must:
- enter their name online for “appello scritto NON VERBALIZZANTE”
- after the written exam, wait for the publication of grades in the section “avvisi” of the professor’s webpage (http://www.dcuci.univr.it/?ent=persona&id=4950&lang=it#tab-avvisi).
- Students who want their grade to be officially registered must enter their name online for the “appello VERBALIZZANTE” (or “di VERBALIZZAZIONE”). This “appello” does NOT require a student’s physical presence: the professor will register the grade online in his own time.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2017/2018