History of art techniques and of restauration (m) (2018/2019)

Course code
4S02325
Name of lecturer
Monica Molteni
Coordinator
Monica Molteni
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/04 - MUSEOLOGY, ART AND RESTORATION CRITICISM
Language of instruction
Italian
Period
Sem. 1B dal Nov 19, 2018 al Jan 12, 2019.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

The course main target is to illustrate the main pictorial techniques used between Middle Ages and Modern History trying to increase the knowledge of these themes through the introduction of study cases. This can allow to expand the critical consideration on techniques in the working context for the artists.
The education course considers that students will acquire the ability of critically evaluate the material component of works of art, understanding the historical involvement and expressive elements. The in-depth analysis will focus on wall painting (from Giotto to Raffaello) giving the awareness of the various painters’ modus operandi and their activities. Through the study cases will be introduced detailed studies on scientific diagnostics and the conservative themes about Restoration History.

Syllabus

THE WALL PAINTING FROM FOURTEENTH TO SIXTEENTH CENTURY

During the course will be studied the artistic techniques that characterize the wall painting, focusing on the work of some Masters, like Giotto, Pisanello and Raffaello. For this aim will be considered significative study cases that will give the chance to go into details not only about technical specificities of single painters, but also introducing aspects related to the cultural contest, to diagnostic as knowledge instrument of the creative processes of artistic elaboration.
There will be a preparatory route about main pictorial techniques used during Middle Ages and Modern Age, due to a partition that will focus on wall painting, panel painting and canvas, giving to the students a chance to frame single study cases and the essential methods for the subject knowledge.
The themes explained during the lessons will be illustrated by slides with captions that will be available also for not-present students in e-learning.

BIBLIOGRAPHY:

To prepare for the general part you must use the following text:

- S. RINALDI, "Storia tecnica dell’arte", Bologna 2011: pp. 13-51 (la pittura murale); pp. 98-103 (i cartoni pittorici); pp. 109-167 (la pittura su tavola); pp. 169-205 (la pittura su tela).

The single study-cases will be analysed using the following texts with the help of power points uploaded on e-learning:

- "Santa Chiara in Assisi. Architettura e decorazione", a cura di A. Tomei, Cinisello Balsamo 2002, pp. 180-184.

- F. CAPANNA, A. GUGLIELMI, "Osservazioni relative alla tecnica di esecuzione dei dipinti murali nella cappella, effettuate durante il cantiere di restauro", in "Giotto nella cappella degli Scrovegni. Materiali per la tecnica pittorica", volume speciale del "Bollettino d'Arte", 2005, pp. 47-62.

- F. CAPANNA, A. GUGLIELMI, "L'intonaco giottesco per la realizzazione dei finti marmi: riflessioni e comparazioni su procedimenti esecutivi", in "Giotto nella cappella degli Scrovegni. Materiali per la tecnica pittorica", volume speciale del "Bollettino d'Arte", 2005, pp. 73-78.

- "Progetto Giotto. Tecnica artistica e stato di conservazione delle pitture murali nelle cappelle Peruzzi e Bardi a Santa Croce", a cura di C. Frosinini, Firenze 2016-2017: pp. 65-76 (P.I. MARIOTTI, "La cappella Peruzzi. le vicende conservative e l'attuale stato di conservazione"); pp. 77-92 (F. BANDINI, "La cappella Peruzzi. Analisi della tecnica di esecuzione delle pitture"); pp. 151-160 (A. FELICI, "La cappella Bardi. Le vicende conservative e l'attuale stato di conservazione"); pp. 161-176 (M.R. LANFRANCHI, "La cappella Bardi. Analisi della tecnica di esecuzione delle pitture").

- E. AVAGNINA, "La tecnica pittorica di Pisanello attraverso le fonti e l’analisi delle opere veronesi", in "Pisanello", catalogo della mostra (Verona, Museo di Castelvecchio, 1996), a cura di P. Marini, Milano 1996, pp. 465-476.

- "Raffaello. La loggia di Amore e Psiche alla Farnesina", a cura di R. Varoli Piazza, Cinisello Balsamo 2002: pp. 71-97 ("L’organizzazione del cantiere nella Loggia di Amore e Psiche"); pp. 99-118 ("Rilevamento e descrizione delle varie tipologie di tratteggi e dei diversi stili pittorici degli incarnati"); pp. 297-327 ("Il restauro marattesco: progettazione e tecnica").

- "Raffaello: la rivelazione del colore. Il restauro della Madonna del Cardellino della Galleria degli Uffizi", a cura di M. Ciatti & Alii, Firenze 2008: pp. 79-92 (R. BELLUCCI, C. FROSININI,"Nuove indagini riflettografiche su Raffaello. Riflessioni per la pianificazione, l’elaborazione e la tecnica dell’underdrawing"); pp. 105-138 (P. RIITANO, "L’intervento di restauro").


All the materials are deposited at “Copisteria 30 e oltre”, Via Timavo 16, tel. 045.8007862. The projected images are essential for the exam preparation also for not-present students and will be available on e-learning.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
G. Basile (a cura di) Giotto nella cappella Scrovegni: materiali per la tecnica pittorica 2005 pp. 47-62; 73-78
P. Marini, a cura di Pisanello Electa 1996 8843557785 pp. 465-476
C. Frosini, a cura di Progetto Giotto. Tecnica artistica e stato di conservazione delle pitture murali nelle cappelle Bardi e Peruzzi a Santa Croce Edifir 2016 9788879707824 pp. 65-76; 77-92; 151-160; 161-176.
R. Varoli Piazza (a cura di) Raffaello. La Loggia di Amore e Psiche alla Farnesina Silvana Editoriale 2002 8882153711 pp. 71-97; 98-118; 297-327.
M. Ciatti & alii (a cura di) Raffaello: la rivelazione del colore. Il restauro della Madonna del Cardellino della Galleria degli Uffizi Edifir 2008 9788879703840 pp. 79-92; 105-138.
A. Tomei (a cura di) Santa Chiara in Assisi architettura e decorazione Silvana Editoriale 2002 pp. 180-184.
Simona Rinaldi Storia tecnica dell'arte (Edizione 1) Carocci 2011 9788843059041 pp. 13-51; 98-103; 109-167; 169-205.

Assessment methods and criteria

The exam should verify the students knowledge on main themes, bibliography from the programme and capacity of critically discuss the study cases discussed during the course.
The exam will be oral with open questions on main subjects treated during the lessons (and available on e-learning for not-present students) and on bibliography.
The evaluation will be 30/30.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2017/2018