The course aims to introduce students to the issues and methods concerning the study of the relationship between music and the media, focusing especially on the technologies used to fix, transmit, read and listen to music in the western world from the Middle Ages to the present.
Writing, reading, listening to music from the Middle Ages to the digital era. The course offers a history of music through its media, focusing especially on their material and technological features, their uses, and their social, cultural and ideological aspects, starting from the oldest documented forms of mediatization (manuscripts, prints) and ending with the most recent ones (digital audiovisual media).
Bibliography
All books are available in the University library. The symbol * marks books available in the E-learning platform.
- lecture notes;
- NICHOLAS COOK, “Musica: una breve introduzione”, EDT, Torino 2005, pp. 1-45;
- MASSIMILANO LOCANTO, “Oralità, memoria e scrittura nella prima tradizione del canto gregoriano”, in “La scrittura come rappresentazione del pensiero musicale”, a cura di Gianmario Borio, ETS, Pisa 2004, pp. 31-87;
- VINCENZO BORGHETTI, “Il manoscritto di musica tra Quattro e Cinquecento”, in “Il libro di musica”, a cura di Carlo Fiore, L’Epos, Palermo 2004, pp. 89-114;
- STANLEY BOORMAN, “I primi stampatori musicali”, in “Il libro di musica”, a cura di Carlo Fiore, L’Epos, Palermo 2004, pp. 115-136;
- TIM CARTER, “L’editoria musicale tra Cinque e Seicento”, in “Il libro di musica”, a cura di Carlo Fiore, L’Epos, Palermo 2004, pp. 137-162;
- *EMANUELE SENICI, “Il video d’opera “dal vivo”: testualizzazione e liveness nell’era digitale”, «Il Saggiatore musicale», 2009/2, pp. 272-312;
- EMANUELE SENICI, “L’opera e la nascita della televisione italiana”, «Comunicazioni sociali», 2011/1, pp. 26-35;
- JACQUES HAINS, “Dal rullo di cera al CD”, in “Enciclopedia della musica”, diretta da Jean-Jacques Nattiez, vol. 1, “Il Novecento”, Einaudi, Torino 2001, pp. 783-819;
- GIANNI SIBILLA, “Musica e media digitali. Tecnologie. Linguaggi e forme sociali dei suoni dal walkman all’iPod”, Bompiani, Milano 2008, pp. 9-74 e 88-101;
- *GAIA VARON, “Un personale tessuto di musica e parole: la classica nella radiofonia italiana”, in “La radio in Italia. Storia, mercati, formati, pubblici, tecnologie”, a cura di Tiziano Bonini, Carocci, Roma 2013, pp. 259-276.
written test
Viale dell'Università 4
37129 Verona
VAT number
01541040232
Italian Fiscal Code
93009870234
© 2021 | Verona University | Credits