Romance Philology (i+p) - I MODULO PARTE (I) (2016/2017)

Course code
4S000915
Name of lecturer
Chiara Maria Concina
Number of ECTS credits allocated
6
Other available courses
Academic sector
L-FIL-LET/09 - ROMANCE PHILOLOGY AND LINGUISTICS
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem. IA (31.10.16 sosp.lezioni) dal Oct 3, 2016 al Nov 12, 2016.

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Lesson timetable

Sem. IA (31.10.16 sosp.lezioni)
Day Time Type Place Note
Monday 3:10 PM - 4:50 PM lesson Lecture Hall 2.1  
Tuesday 4:50 PM - 6:30 PM lesson Lecture Hall SPA  
Wednesday 1:30 PM - 3:10 PM lesson Lecture Hall SPA  

Learning outcomes

Romance Philology is generally defined as the historico-comparative study of Romance (or Neo-Latin) languages and literatures. The fields of enquiry include late Latin, the medieval literatures of the Romance languages, historical and general linguistics, and textual criticism. The goal of the course is to train students in the basic knowledge of Romance philology.

Syllabus

The course is designed as a general introduction, divided into three parts:
1) Textual criticism: this part will offer an overview on the main methods of editing a medieval text.
2) Romance linguistics: this section will give the basic linguistic knowledge of how the Romance languages evolved from Latin.
3) Early Romance Texts: A selection of the most representative early romance texts will be read, translated and commented during this part of the course.

Bibliography:
The student is expected to have a thorough knowledge of the following texts:

I. L. Renzi – A. Andreose, Manuale di linguistica e filologia romanza, Bologna, il Mulino, 2003 (ebook available for purchase at www.pandoracampus.it). To be studied: Introduzione (Che cosa sono la linguistica e la filologia romanza; I tre «paradigmi» degli studi romanzi), and chapters I (Il dominio romanzo); II (Il paradigma classico); III (Il paradigma storico); IV (Il paradigma moderno); VI (Il cambiamento nella linguistica contemporanea); VII (Il latino); VIII (I caratteri delle lingue romanze).

II. P. Chiesa, Elementi di critica testuale, seconda edizione, Bologna, Pàtron, 2012.

III. F. Brugnolo – R. Capelli, Profilo delle letterature romanze medievali, Roma, Carocci, 2011. (Capitoli 1 e 2).


IV. The student is expected to read one of the books listed below:
1) Guglielmo IX, Vers, a cura di M. Eusebi, Roma, Carocci, 2003.

2) Jaufre Rudel, L’amore di lontano, a cura di G. Chiarini, Roma, Carocci, 2003.

3) Flamenca, a cura di M. Mancini, Roma, Carocci, 2006.

4) Bernart de Ventadorn, Canzoni, a cura di M. Mancini, Roma, Carocci, 2003.

5) Jean Renart, L'immagine riflessa, a cura di A. Limentani, Parma, Pratiche, 1994.

6) Béroul, Tristano e Isotta, a cura di G. Paradisi, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 2013.

7) Piramo e Tisbe, a cura di C. Noacco, Roma, Carocci, 2005.

8) Henri d’Andeli, Il Lai di Aristotele, a cura di M. Infurna, Roma, Carocci, 2005.

9) La canzone di Orlando, introduzione e testo critico di Cesare Segre, traduzione di Renzo Lo Cascio, premessa al testo, note e indici di Mario Bensi, Milano, BUR, 1995 (o ristampe successive).

10) Il romanzo di Renart la volpe, a cura di M. Bonafin, Alessandria, Edizioni dell’Orso, 1999.

NOTES:
Further bibliography will be made available during the course (and online in pdf format). Students who are unable to attend class must contact the Professor for integrative bibliography.

Assessment methods and criteria

Final oral examination.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2016/2017