Comparative Literature concerns great literary themes of the Western world, genres, periods and movements in a transnational perspective, and guides the students to understand and study them,
THE COURSE DEALS WITH UTOPIA, DYSTOPIA AND ALTERNATIVE HISTORY IN LITERATURE, STARTING FROM THE SEMINAL TREATISE BY THOMAS MORE AND GIVING SEVERAL CLASSICAL EXAMPLES OF THE THREE CATEGORIES. i enclose the syllabus:
Primavera 2020
Letterature comparate, corso di laurea in Lettere, professor Stefano Tani
Corso triennale (36 ore, 6 crediti)
Lunedì, martedì:5:20-7:00pm, mercoledì 3:40 – 5:20pm, aula 1.3
ricevimento: martedì 3:15-4:45pm
Un diverso modo di narrare il tempo: utopia, distopia, ucronia
CALENDARIO DELLE LEZIONI
Lu Ma Me
Febbraio 2020
Presentazione del corso; modi e generi: fantastico e fantascienza
Utopia, distopia, ucronia;
UTOPIE:
Moro, Utopia (1516);
Campanella, La città del sole (1602);
Giupponi, Orkinzia (1908, solo brani in fotocopia);
FILM: “Orizzonte perduto” (1937).
Marzo
DISTOPIE:
Zamjatin, Noi (1924);
Huxley, Il mondo nuovo (Brave New World , 1932)
Test di metà corso
Orwell, 1984(1949)
Bradbury, Fahrenheit 451 (1953).
FILM: “Alphaville”, regia Jean-Luc Godard, 1965
UCRONIE:
“La verdadera Historia de la muerte dr Francisco Franco” (1960);
Harris, Fatherland(1992).
“Episodio di “Ai confini della realtà” (“Twilight Zone”, 1959)
Bordoni, Il cuoco di Mussolini (2009)
Test di fine corso, lezione conclusiva.
Teaching Methodology:
Attending students: lectures devoted to the transmission of basic notions on the subject, encouraging questions and interaction.
Non-attending students: additional readings.
Author | Title | Publisher | Year | ISBN | Note |
Agnes Heller e Riccardo Mazzeo | Il vento e il vortice (Edizione 1) | Erickson | 2016 | 978-88-590-1149-1 |
Multiple-choice test and/or essay questions during the course and final oral exam during the regular exam periods.
Goals:
to verify the student's ability to learn and apply the acquired knowledge and competence concerning the topic of the course.