Through the strengthening and refinement of the already acquired reading ability together with the ability to analyse and interpret literary texts as well as the deepening of the needed historical-literary and critical-methodological knowledge, the teaching aims to provide tools for a critically aware teaching of Italian literature, with particular attention to secondary education.
By strengthening and sharpening the essential competences in reading, analysing and interpreting literary texts, and by deepening the fundamental competencies in history of literature and in literary theory and criticism, the course aims at providing the students with instruments and suggestions for a conscious didactic of the Italian literature, with a particular attention to the high school education.
A didactic workshop for studing scholastic literary canon (and particularly that of Italian literary Novecento) will be started up, and its achievements could be published.
PREVIOUS KNOLEDGES
- Philological, stylistic, metrical, rhetorical, critical basic notions
- Basic knowledge of the texts and historical periods of the Italian literary tradition from the Origini to Novecento
TESTI DI RIFERIMENTO
MANUALI (all obligatories)
- M. OGLIO, Letteratura italiana dalla metà dell’Ottocento ad oggi, Milano-Torino, Archimede Edizioni - Pearson, 2011 (“La bottega della fantasia. Antologia per la scuola secondaria di primo grado”, 3) - ISBN 978 88 7952 534 3
- M. POZZI - E. MATTIODA, Introduzione alla letteratura italiana. Istituzioni, periodizzazioni, strumenti, Torino, Utet Università, 2006
MONOGRAFIE CRITICHE (one of these at the student's option)
- GUIDO ARMELLINI, Come e perché insegnare letteratura, Bologna, Zanichelli, 1987
- ID., La letteratura in classe, Milano, Unicopli, 2008
- PIERO BOITANI, Prima lezione sulla letteratura, Roma-Bari, Laterza, 2007
- AGOSTINO FORMICA, LUIGI LA ROSA, LOREDANA MARZULLO (a cura di), Saperi e didattica della letteratura. Per una rivisitazione della centralità della scrittura nella congèrie dei linguaggi, Soveria Mannelli (Cz), Rubbettino, 2002
- SIMONE GIUSTI, Insegnare con la letteratura, Bologna, Zanichelli, 2011
- MARIO LAVAGETTO (a cura di), Il testo letterario. Istruzioni per l’uso, Roma-Bari, Laterza, 20072
- ROMANO LUPERINI, Insegnare la letteratura oggi, Lecce, Manni, 2002
- RAUL MORDENTI, Didattica della letteratura italiana, Roma, Euroma, 1997
- VITTORIO PONGIONE, Didattica della letteratura italiana: una introduzione, Roma, Armando, 1995
- FRANCESCO PUCCIO, Nuovi itinerari di didattica modulare: letteratura italiana, Roma, Conte, 2004
SAGGI E MATERIALI (obligatory)
Outlines of lessons, notes and other didactic materials will be brought in the digital platform “e-learning”: every student is due to consult it regularly also to have notices concerning the course and the organization of the lessons
LETTURA OBBLIGATORIA
- DANIEL PENNAC, Come un romanzo, Milano, Feltrinelli, 201121 (ed. or. 1992)
ALTRE LETTURE (one of these at the student's option)
- ALESSIO BANDA, Il lamento dell’insegnante, Parma, Guanda, 2015
- PAOLA MASTROCOLA, La gallina volante, Parma, Guanda, 20052; anche: Milano, Tea, 2008
- EAD., Una barca nel bosco, Parma, Guanda, 2004
- EAD., Più lontana della luna, Parma, Guanda, 2007
- EAD., La scuola raccontata al mio cane, Parma, Guanda, 2004
- EAD., Togliamo il disturbo. Saggio sulla libertà di non studiare, Parma, Guanda, 2011
- GIUSI MARCHETTA, Lettori si cresce, Torino, Einaudi, 2015
- DANIEL PENNAC, Diario di scuola, Milano, Feltrinelli, 2007 (e successive)
- MASSIMO RECALCATI, L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento, Torino, Einaudi, 2014
Author | Title | Publisher | Year | ISBN | Note |
ARMELLINI, Guido | Come e perché insegnare letteratura | Zanichelli | 1987 | ||
PENNAC, Daniel | Come un romanzo | Feltrinelli | 2011 | ||
PENNAC, Daniel | Diario di scuola | Feltrinelli | 2007 | ||
MORDENTI, Raul | Didattica della letteratura italiana | Euroma | 1997 | ||
PONGIONE, Vittorio | Didattica della letteratura italiana. Una introduzione | Armando | 1995 | ||
BANDA, Alessio | Il lamento dell'insegnante | Guanda | 2015 | ||
LAVAGETTO, Mario | Il testo letterario. Istruzioni per l'uso | Laterza | 2007 | ||
GIUSTI, Simone | Insegnare con la letteratura | Zanichelli | 2011 | ||
LUPERINI, Romano | Insegnare la letteratura oggi | Manni | 2002 | ||
Pozzi, M. - Mattioda, E. | Introduzione alla letteratura italiana. Istituzioni, periodizzazioni, strumenti | Utet Università | 2006 | ||
MASTROCOLA, Paola | La gallina volante | Guanda | 2005 | ||
ARMELLINI, Guido | La letteratura in classe | Unicopli | 2008 | ||
MASTROCOLA, Paola | La scuola raccontata al mio cane | Guanda | 2004 | ||
OGLIO, Marisa | Letteratura italiana dalla metà dell'Ottocento ad oggi | Archimede-Pearson | 2011 | 978 88 7952 534 3 | |
MARCHETTA, Giusi | Lettori si cresce | Einaudi | 2015 | ||
RECALCATI, Massimo | L'ora di lezione. Per un'erotica dell'insegnamento | Einaudi | 2014 | ||
PUCCIO, Francesco | Nuovi itinerari di didattica modulare: letteratura italiana | Conte | 2004 | ||
MASTROCOLA, Paola | Più lontana della luna | Guanda | 2007 | ||
BOITANI, Piero | Prima lezione sulla letteratura | Laterza | 2007 | ||
MASTROCOLA, Paola | Togliamo il disturbo. Saggio sulla libertà di non studiare | Guanda | 2011 | ||
MASTROCOLA, Paola | Una barca nel bosco | Guanda | 2004 |
The oral examination evaluates a student’s overall preparation and the direct knowledge and analysis of texts and contents