History of Medieval Art (i+p) - II MODULO PARTE (P) (2019/2020)

Course code
4S02160
Name of lecturer
Tiziana Franco
Number of ECTS credits allocated
6
Other available courses
Academic sector
L-ART/01 - HISTORY OF MEDIEVAL ART
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem 2B dal Apr 6, 2020 al May 30, 2020.

To show the organization of the course that includes this module, follow this link * Course organization

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

Educational Objectives

The subjects are characteristic features of the teaching program of this course, whose objective is to offer specific competence and background in an art history context. In particular, the course aims at an in-depth examination of a subject matter within the more general context of the history of medieval art, providing facts and ideas, and above all offering students the opportunity to learn to analyze the various, complex aspects of the art works discussed in the lessons.
Prerequisites
This course presupposes mastery of the knowledge acquired in the introductory course of History of Medieval Art.

Syllabus

Art in Siena in the First Half of the 14th Century

Due to the coronavirus emergency, in order to supply study material in digital format, I am obliged to change the course’s theme with respect to the program announced at the beginning of the year.
Therefore, the course will now address art experiences in Siena in the first half of the 14th century. With the support of the works of art of the most relevant Sienese painters of the time, the course will focus on the different functions and various products of painting within the social context, paying particular attention to Marian and saintly iconography (namely, locally venerated Saints).
In addition, the course will include a preliminary section – so to understand the abovementioned topics in a better way – dedicated to Giotto’s work and two sculptors of considerable import in Siena, such as Nicola Pisano and Giovanni Pisano.

1) F. Aceto, Nicola Pisano, in Dizionario biografico degli Italiani, vol. 78, Roma 2013
2) A. Bagnoli, Novità su Nicola Pisano scultore nel Duomo di Siena, in "Prospettiva", 1981, pp. 27-46
3) L. Bellosi, La Croce bolognese di Giunta Pisano, in “Prospettiva” ("I vivi parean vivi": Scritti di storia dell'arte italiana del Duecento e del Trecento), 121/124), 2006, pp. 14-17
4) L. Bellosi (a), Cimabue, Milano 1998, pp. 39-44,97-102, 273-274; (b) Da Cimabue a Giotto, pp. 295-301.
5) A. Cadei, Assisi: Basilica di San Francesco, in Enciclopedia dell’Arte Medievale, Roma 1991, pp. 631-636
6) L. Bellosi, Il 'pittore oltremontano' di Assisi, il Gotico a Siena e la formazione di Simone Martini, in “Prospettiva ("I vivi parean vivi": Scritti di storia dell'arte italiana del Duecento e del Trecento), 121-124, 2006, pp. 227-236
7) S. Romano, La basilica di Assisi e le storie dipinte di Francesco, 2019, pp. 245-254
8) L. Bellosi, La barba di San Francesco. (Nuove proposte per il 'problema di Assisi'), in "Prospettiva", No. 22 , 1980), pp. 11-34 (***lettura consigliata)
9) L. Bellosi, Il percorso di Duccio, in "Prospettiva", 121/124 ("I vivi parean vivi": Scritti di storia dell'arte italiana del Duecento e del Trecento), 121-124, 2006, pp. 194-219
10) Due schede tratte da Duccio. Alle origini della pittura senese, catalogo della mostra (Siena, ottobre 2003 - gennaio 2004), Cinisello Balsamo 2003, pp. 166-180 (L. Bellosi, A. Bagnoli), 208-216 (G. Ragionieri)
11) G. Piccinni, Siena nell'età di Duccio, in Duccio. Alle origini della pittura senese, catalogo della mostra (Siena, ottobre 2003 - gennaio 2004), Cinisello Balsamo 2003, pp. 27-35
12) G. Piccinni, Siena negli anni di Ambrogio, in Ambrogio Lorenzetti, catalogo della mostra (Siena, ottobre 2017-gennaio 2018), Cinisello Balsamo 2017, pp. 79-93
13) R. Bartalini, E. Cioni, Le vie del gorico: orafi e scultori, in Duccio. Alle origini della pittura senese, catalogo della mostra (Siena, ottobre 2003 - gennaio 2004), Cinisello Balsamo 2003, pp. 422-435
14) M. Seidel, Castrum pingatur in palatio. 1. Ricerche storiche e iconografiche sui castelli dipinti nel Palazzo Pubblico di Siena, in “Prospettiva", 1982, pp. 17-41
15) L. Bellosi, Castrum pingatur in palatio, “. Duccio e Simone Martini, pittori di castelli senesi ‘a l’esempio come erano’, in “Prospettiva", 1982; riedito in "Prospettiva" ("I vivi parean vivi": Scritti di storia dell'arte italiana del Duecento e del Trecento), 121-124, 2006, pp. 246-272
16) A. Bagnoli, La Maestà di Simone Martini, Cinisello Balsamo 1999
17) Idem
18) Idem
19) M. Seidel, Condizionamento iconografico e scelta semantica: Simone Martini e la tavola del Beato Agostino Novello, in Simone Martini, atti del convegno (Siena, 1985), Firenze 1988, pp. 75-80
20) A. Bagnoli, Beato Agostino Novello (scheda), in Simone Martini e chompagni, catalogo della mostra (Siena, 1985), Firenze 1985, pp. 56-61
21) E. Avanzati, Beato Andrea Gallerani, in Simone Martini e chompagni, catalogo della mostra (Siena, 1985), Firenze 1985, pp. 78-80
22) L. Bellosi, Il paesaggio nella pittura senese del Trecento, in “Prospettiva", 1982; riedito in "Prospettiva" ("I vivi parean vivi": Scritti di storia dell'arte italiana del Duecento e del Trecento), 121-124, 2006, pp. 295-303
23) (a_b_c), M. Seidel, S. Calamai, Maestà di Massa Marittima, in Ambrogio Lorenzetti, catalogo della mostra (Siena 2017-2018), Cinisello Balsamo 2017, pp. 232-261.
24) M. M. Mascolo, A. Caffio, Al servizio dei Nove: Ambrogio Lorenzetti 'pittore civico', in Ambrogio Lorenzetti, catalogo della mostra (Siena, ottobre 2017-gennaio 2018), Cinisello Balsamo 2018, pp. 391-425 (***_lettura consigliata)
25) G. Lullo, Il trittico della “piccola Maestà” (scheda), in Ambrogio Lorenzetti, catalogo della mostra (Siena, ottobre 2017-gennaio 2018), Cinisello Balsamo 2018, pp. 338-345


Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
P. Marini, a cura di Pisanello Electa 1996 8843557785

Assessment methods and criteria

EXAMINATION PROCEDURE
Due to the Coronavirus emergency and in accordance with the indications given by the University of Verona, during 2020 summer session the examination modality is modified like follows: oral exam with telematic modality.

This will be an oral examination, during which images may be referred to, whose objective is to verify
- degree of independent thought while discussing the subjects dealt with in the textbooks
- capacity to expound clearly and use correct and specific terminology
- capacity to recognize works of art, styles and iconographies
- degree of analytic and systematic reasoning

The teaching program consists of two distinct modules for a total of 12 university credits: introductory and advanced. Students may take both module examinations in a single session or in two separate sessions. The introductory exam must always precede the advanced module exam.