History of Historiography (2020/2021)

Teaching is organised as follows:
Unit Credits Academic sector Period Academic staff
FONTI PER LA RICERCA STORICA 6 M-STO/01-MEDIEVAL HISTORY CuCi IA Gian Maria Varanini
STORIA DELLA STORIOGRAFIA 6 M-STO/02-MODERN HISTORY CuCi IB Gian Paolo Romagnani

Learning outcomes

The course aims to deepen the problems and methods that underlie the work of the historian, introducing the student to some "secrets of the trade", and also to put the student in a position to "read critically" and "understand" a history book understood as "product of the historian's work".

Syllabus

The module of History of historiography aims to deepen the problems and methods that underlie the work of the historian, introducing the student to some "secrets of the trade". The course also aims to enable the student to "read critically" and "understand" a history book understood as a "product of the work of the historian".
This does not just mean knowing its contents organically, but rather breaking it down trying to grasp the following elements: a) by what problem the author is moved to write; b) what is the research path behind it; c) in what type of culture of insert (historical, political, philosophical, ideological, religious context); d) what sources were used and how; e) what methodological approaches were adopted; f) what new contribution the book led to historical discipline. At the end of the course the student will have to demonstrate to be able to overcome the manual simplifications (producers of unconscious stereotypes) and historiographical clichés, verifying on the sources and texts the best known interpretative schemes.

Assessment methods and criteria

Esame orale. Il colloquio verte sulle grandi linee della storia della storiografia occidentale e sulle letture di approfondimento e mira ad accertare la capacità dello studente di leggere criticamente un libro, individuandone le implicazioni storiografiche. L'esame dovrà inoltre accertare: la proprietà di linguaggio e l'uso consapevole delle Categorie e dei Termini storiografici, le Capacità analitiche e argomentative, la Capacità di contestualizzare un problema e di effettuare Collegamenti fra Temi diversi; la Capacità di formulare Nuovi problemi a partire Dalle Letture effettuate.

Per sessioni d'esame si intendono:
1. La Sessione autunnale (Settembre)
2. La Sessione invernale (gennaio-Febbraio)
3. La Sessione estiva (giugno-luglio)

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Lynn Hunt La forza dell’empatia. Una storia dei diritti dell’uomo Laterza 2010 9788842088820
Vincenzo Ferrone Lezioni illuministiche Laterza 2010 9788842092520
Vincenzo Ferrone, Daniel Roche L’Illuminismo nella cultura contemporanea. Storia e storiografia Laterza 2002 9788806240929
Romagnani, Gian Paolo Storia della storiografia. Dall'antichità a oggi (Edizione 1) Carocci 2019
Jonathan Israel Una rivoluzione della mente. L’illuminismo radicale e le origini intellettuali della democrazia moderna Einaudi 2011 9788806206505
Franco Venturi Utopia e riforma nell’ illuminismo Einaudi 1970 8806298011
Cammarosano Paolo Italia medievale. Struttura e geografia delle fonti scritte (Edizione 4) Carocci 2009
Luzzatto Sergio Prima lezione di metodo storico (Edizione 10) Laterza 2010 9788842092209