Unit | Credits | Academic sector | Period | Academic staff |
---|---|---|---|---|
FONTI PER LA RICERCA STORICA | 6 | M-STO/01-MEDIEVAL HISTORY | CuCi IA |
Gian Maria Varanini
|
STORIA DELLA STORIOGRAFIA | 6 | M-STO/02-MODERN HISTORY | CuCi IB |
Gian Paolo Romagnani
|
The course aims to deepen the problems and methods that underlie the work of the historian, introducing the student to some "secrets of the trade", and also to put the student in a position to "read critically" and "understand" a history book understood as "product of the historian's work".
The module of History of historiography aims to deepen the problems and methods that underlie the work of the historian, introducing the student to some "secrets of the trade". The course also aims to enable the student to "read critically" and "understand" a history book understood as a "product of the work of the historian".
This does not just mean knowing its contents organically, but rather breaking it down trying to grasp the following elements: a) by what problem the author is moved to write; b) what is the research path behind it; c) in what type of culture of insert (historical, political, philosophical, ideological, religious context); d) what sources were used and how; e) what methodological approaches were adopted; f) what new contribution the book led to historical discipline. At the end of the course the student will have to demonstrate to be able to overcome the manual simplifications (producers of unconscious stereotypes) and historiographical clichés, verifying on the sources and texts the best known interpretative schemes.
Esame orale. Il colloquio verte sulle grandi linee della storia della storiografia occidentale e sulle letture di approfondimento e mira ad accertare la capacità dello studente di leggere criticamente un libro, individuandone le implicazioni storiografiche. L'esame dovrà inoltre accertare: la proprietà di linguaggio e l'uso consapevole delle Categorie e dei Termini storiografici, le Capacità analitiche e argomentative, la Capacità di contestualizzare un problema e di effettuare Collegamenti fra Temi diversi; la Capacità di formulare Nuovi problemi a partire Dalle Letture effettuate.
Per sessioni d'esame si intendono:
1. La Sessione autunnale (Settembre)
2. La Sessione invernale (gennaio-Febbraio)
3. La Sessione estiva (giugno-luglio)
Author | Title | Publisher | Year | ISBN | Note |
Lynn Hunt | La forza dell’empatia. Una storia dei diritti dell’uomo | Laterza | 2010 | 9788842088820 | |
Vincenzo Ferrone | Lezioni illuministiche | Laterza | 2010 | 9788842092520 | |
Vincenzo Ferrone, Daniel Roche | L’Illuminismo nella cultura contemporanea. Storia e storiografia | Laterza | 2002 | 9788806240929 | |
Romagnani, Gian Paolo | Storia della storiografia. Dall'antichità a oggi (Edizione 1) | Carocci | 2019 | ||
Jonathan Israel | Una rivoluzione della mente. L’illuminismo radicale e le origini intellettuali della democrazia moderna | Einaudi | 2011 | 9788806206505 | |
Franco Venturi | Utopia e riforma nell’ illuminismo | Einaudi | 1970 | 8806298011 | |
Cammarosano Paolo | Italia medievale. Struttura e geografia delle fonti scritte (Edizione 4) | Carocci | 2009 | ||
Luzzatto Sergio | Prima lezione di metodo storico (Edizione 10) | Laterza | 2010 | 9788842092209 |