Laboratory of Theatrical Criticism (2020/2021)

Course code
4S007520
Name of lecturer
Simona Brunetti
Coordinator
Simona Brunetti
Number of ECTS credits allocated
3
Academic sector
L-ART/05 - PERFORMING ARTS
Language of instruction
Italian
Period
CuCi IA, CuCi IB

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

An introduction to the methodological instruments required for the critical study of a performing arts event, through an analytical examination of specific plays.

Syllabus

Contents of the course:
An introduction to a critical interpretation of a theatrical performance.
During the course the following performances will be analysed in detail:

- "Il padre" di August Strindberg, regia di Massimo Castri;
- "Il gabbiano" di Anton Čechov, regia di Orazio Costa / film, regia di Marco Bellocchio;
- "Zio Vanja" di Anton Čechov, regia di Peter Stein / "Vanja sulla 42a strada", da Anton Čechov, regia di Louis Malle;
- "Enrico IV" di Pirandello, regie di Claudio Fino e Giorgio De Lullo;
- "L'ultimo nastro di Krapp" di Samuel Beckett, regia di Enrico D'Amato.

References:
Roberto Tessari, "Linee di avviamento alla lettura critica dello spettacolo teatrale", in Roberto Alonge, Roberto Tessari, "Lo spettacolo teatrale. Dal testo alla messinscena", Milano, LED, 1996, pp. 11-53.

Teaching methods:
A critical analysis of primary and secondary sources such as archival fonts, iconography, performance recordings, films, videos, audio recordings, etc.

Attendance is compulsory. Due to the Coronavirus pandemic, attendance at lessons will be verified by administering some exercises.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
R. Tessari Linee di avviamento alla lettura critica dello spettacolo teatrale, in R. Alonge, R. Tessari, Lo spettacolo teatrale. Dal testo alla messinscena, MIlano, LED, pp. 11-53. (Edizione 1) LED 1996

Assessment methods and criteria

Attendance to lectures, ongoing exercises and online delivery of a final written paper.