Master Drawings. History, Technique, Function (2020/2021)

Course code
4S001440
Name of lecturers
Enrico Dal Pozzolo, Giorgio Fossaluzza
Coordinator
Enrico Dal Pozzolo
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/02 - HISTORY OF MODERN ART
Language of instruction
Italian
Period
CuCi IIA dal Feb 15, 2021 al Apr 1, 2021.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

The course aims at providing the students with in-depth knowledge and tools for the analysis of drawing techniques and functions, between 15th and 18th century. The student has to be able to analyse a drawing, identifying its correct historical, cultural and geographical context, and identifying the various historical techniques used by the artist in the foremost artistic production centres in Europe. Also, the student will have acquired knowledge of the foremost collections of drawings and drawing cabinets in the Western world. The course will be given in english.

Syllabus

The course aims to improve the knowledge of Modern Art History, highlighting the different approaches to the reading of the art works: from archival research to contextual frameworks, from the use of images as historical sources to interactions with literature and other forms of art, from the connoisseurship to fakes and forgeries, from the art market to the phenomena of the exhibitions.

KNOWLEDGE:
the course is linked to the introductory one carried out by prof. Giorgio Fossaluzza in the first half of the year and aims to refine the reading tools of 16th century drawings, through the analysis of those attributed to Tiziano Vecellio.
Purpose of acquiring specific knowledge:
1. addresses, through a specific focus, one of the most characteristic aspects of the production of one of the protagonists in the history of modern Italian art;
2. it is explained through which paths of historiography it is now possible to study this issue in depth;
3. the importance of the studies and exhibitions that have addressed this productive dimension of this artist is highlighted;
Purpose of the acquisition of specific skills:
4. you will learn to know how to 'read' a drawing by this artist professionally;
5. its main drawings are memorized and analyzed;
6. one learns to draw up a professional profile relating to one of his main portraits;
7 improves one's personal research skills.

Course Content: the course will deal with the theme of Titian's drawings, considering the following reading perspectives: attributions, dating, analysis of conservation, copies and fakes. The lessons will also have a seminar character, with questions and classroom discussions..

Teaching methods: Lessons with power point.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Autori Vari Dispensa   M.A. Chiari Moretto Wiel, Per un catalogo ragionato dei disegni di Tiziano, in “Saggi e memorie di storia dell’arte”, 16, 1988, 21-88 (figg. alle pp. 211-271); W.R. Rearick, Titian Drawings: A Progress Report, in “Artibus et Historiae”, XII, 1991, 23, pp. 9-37; B. W. Meijer, Disegni di Tiziano e dintorni, in “Arte Lombarda”, Nuova serie, No. 105/107 (2-4), 1994, pp. 28-33; V. Romani, Tra tecnica e stile: osservazioni sul disegno veneziano del Rinascimento, in Da Pordenone a Palma il Giovane. Devozione e pietà nel disegno veneziano del Cinquecento, catalogo della mostra (Pordenone, 2000), a cura di C. Furlan, Milano, 2000, pp. 69-81. Tranne l’ultimo, tali articoli sono disponibili gratuitamente agli studenti tramite le banche dati di Ateneo. Per i non frequentanti è vivamente consigliato lo studio del volume di P. Lüdemann, Tiziano. Le botteghe e la grafica, Firenze 2016 (NB: Il centro studio Tiziano e Cadore di Pieve di Cadore mette a disposizione il volume ad un prezzo speciale per studenti interessati: nel caso, contattare il docente).
Simonetta Prosperi Valenti Rodinò Forme, Funzioni, Tipologie, in Il Disegno. Forme, tecniche, significati, pp. 185-251 Milano 1991 pp.185-251
Stefania Massari Francesco Negri Arnoldi, Arte e scienza dell'incisione. Da Maso Finiguerra a Picasso roma 1987 Le pagine saranno comunicate a lezione.
Annamaria Petrioli Tofani I materiali e le tecniche, in Il Disegno. Forme, tecniche, significati, pp.185-251 Milano 1991 pp.185-251
autori vari Lineamenti di storia delle tecniche pubblicati, voll. 1,2,3,4 Istituto Nazionale della Grafica di Roma   I quattro volumi della collana di Lineamenti di storia delle tecniche pubblicati a cura dell'Istituto Nazionale della Grafica di Roma di interesse sono: 1. Le tecniche d'incisione a rilievo. Xilografia, a cura di G. Mariani, Roma 2006; 2. Le tecniche calcografiche d'incisione diretta. Bulino, Punta secca, Maniera nera, a cura di G. Mariani, Roma 2006; 3. Le tecniche calcografiche d'incisione indiretta. Acquaforte. Acquatinta, lavis, ceramolle, a cura di G. Mariani, Roma 2006; 4. Le tecniche in piano. Litografia Serigrafia, a cura di G. Mariani, Roma 2006. Le pagine saranno comunicate a lezione.
Gianni Carlo Sciolla «Schizzi, macchie e pensieri»: il disegno negli scritti d’arte dal Rinascimento al Romanticismo, in Il Disegno. Forme, tecniche, significati, pp. 11-89 Milano 1991 pp. 11-89
Maria Cristina Paoluzzi Stampa d’Arte, (collana: Guide Cultura) Milano 2003 Le pagine saranno comunicate a lezione.

Assessment methods and criteria

Examination: oral. It is recommended to read the texts in the program and to study the contents and all the images shown, for which you will be asked: author, subject, technique, location, date and possibly other critica spects. It is required the preparation of a professional entry relating to a drawing of the artist.

Teaching aids

Documents