History of art techniques and of restauration (m) (2017/2018)

Course code
4S02325
Name of lecturer
Monica Molteni
Coordinator
Monica Molteni
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/04 - MUSEOLOGY, ART AND RESTORATION CRITICISM
Language of instruction
Italian
Period
Second half of Semester 1 dal Nov 13, 2017 al Jan 20, 2018.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

The course main target is to illustrate the main pictorial techniques used between Middle Ages and Modern History trying to increase the knowledge of these themes through the introduction of study cases. This can allow to expand the critical consideration on techniques in the working context for the artists.
The education course considers that students will acquire the ability of critically evaluate the material component of works of art, understanding the historical involvement and expressive elements. The in-depth analysis will focus on Renaissance painting (from Giotto to Raffaello) giving the awareness of the various painters’ modus operandi and their activities. Through the study cases will be introduced detailed studies on scientific diagnostics and the conservative themes about Restoration History.

Syllabus

The artistic techniques during the Renaissance: from Botticelli to Leonardo

Many artistic techniques will be studied during the course from Renaissance paintings, particularly Botticelli, Raffaello and Leonardo. It will be studied also techniques used by painters, introducing cultural contest, diagnostics as knowledge instrument and Restoration History.
As introduction will be used these subjects creating a preparatory path on main pictorial techniques used between Middle Ages and Modern History, based on a partition studying wall painting, table painting and canvas painting. This can create an overview on the single cases and essential instruments for the subject.
The lectures themes will be presented with slides available on the e-learning platform.



BIBLIOGRAPHY:

Due to the preparation over the main part these are the texts:

- S. RINALDI, Storia tecnica dell’arte, Bologna 2011: pp. 13-51 (the wall painting); pp. 98-103 (preparatory cartons); pp. 109-167 (la pittura su tavola); pp. 169-205 (canvas painting).
- C. CASTELLI, Tecniche di costruzione dei supporti lignei dipinti, in Dipinti su tavola. La tecnica e la conservazione dei supporti, Firenze 2003, pp. 59-98 (problems on wodden tables construction and evolution of various types).
- Il Gentile risorto. Il Polittico dell’Intercessione di Gentile da Fabriano, a cura di M. Ciatti e C. Frosinini, Firenze 2006: pp. 127-154.


The single study cases will be examine in depth through the texts list:

- Raffaello. La loggia di Amore e Psiche alla Farnesina, a cura di R. Varoli Piazza, Cinisello Balsamo 2002: pp. 71-97 (L’organizzazione del cantiere nella Loggia di Amore e Psiche); 99-118 (Rilevamento e descrizione delle varie tipologie di tratteggi e dei diversi stili pittorici degli incarnati); 166-177 (Gli azzurri della Loggia di Psiche); 181-195 (Il cinabro); 297-327 (Il restauro marattesco: progettazione e tecnica).

- Il tondo di Botticelli a Piacenza, a cura di D. Gasparotto e A. Gigli, Milano 2006: pp. 67-79 (J. DUNKERTON, Osservazioni sulla tecnica delle opere di Sandro Botticelli alla National Gallery di Londra) e pp. 107-139 (D. e P. ZARI, La tecnica pittorica, la storia conservativa e l’intervento di restauro).

- Raffaello: la rivelazione del colore. Il restauro della Madonna del Cardellino della Galleria degli Uffizi, a cura di M. Ciatti & Alii, Firenze 2008: pp. 79-92 (R. BELLUCCI, C. FROSININI, Nuove indagini riflettografiche su Raffaello. Riflessioni per la pianificazione, l’elaborazione e la tecnica dell’underdrawing); pp. 95-101 (P. RIITANO, C. SECCARONI, Attorno all’imprimitura); pp. 105-138 (P. RIITANO, L’intervento di restauro).

- Raffaello, La Muta. Indagini e restauro, a cura di M. Ciatti e M.R. Valazzi, Firenze 2015: pp. 45-49 (R. BELLUCCI, C. FROSININI, Raffaello: una tipologia precisa di underdrawing per i ritratti? Il caso de La Muta di Urbino) e pp. 59-65 (F. CIANI PASSERI, P. RIITANO, Tecnica artistica, stato di conservazione e restauro).

- R. BELLUCCI & Alii, L’Adorazione dei Magi di Leonardo da Vinci. Il restauro di un dipinto non finito, in Il cosmo magico di Leonardo. L’Adorazione dei Magi restaurata, Firenze 2017, pp. 42-63.

- C. PASQUALI, La tecnica pittorica della Sant’Anna di Leonardo, in Leonardo da Vinci. Metodi e tecniche per la costruzione della conoscenza, a cura di P.C. Marani e R. Maffeis, Busto Arsizio 2016, pp. 159-166.


NOT-PRESENT STUDENTS:

The not-present students should complete their preparation through the study of the following essays:

- F. CAPANNA, A. GUGLIELMI, Osservazioni relative alla tecnica di esecuzione dei dipinti murali nella cappella, effettuate durante il cantiere di restauro, in Giotto nella cappella degli Scrovegni. Materiali per la tecnica pittorica, volume speciale del "Bollettino d'Arte", 2005, pp. 47-62.
- F. CAPANNA, A. GUGLIELMI, L'intonaco giottesco per la realizzazione dei finti marmi: riflessioni e comparazioni su procedimenti esecutivi, in Giotto nella cappella degli Scrovegni. Materiali per la tecnica pittorica, volume speciale del "Bollettino d'Arte", 2005, pp. 73-78.


The bibliographical materials will be available at Copisteria 30 e oltre, Via Timavo 16, tel.0458007862.
The course images will be available on the e-learning platform.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
AA. VV. Dipinti su tavola. La tecnica e la conservazione dei supporti Edifir 2003 9788879705561 Per la preparazione dell'esame si richiede lo studio delle pp. 59-98.
G. Basile (a cura di) Giotto nella cappella Scrovegni: materiali per la tecnica pittorica 2005 SOLO AI NON FREQUENTANTI si richiede lo studio dei saggi alle pp. 47-42 e 73-78.
AA. VV. Il cosmo magico di Leonardo. L'Adorazione dei Magi restaurata. Giunti 2017 978-88-09-85697-4 Per la preparazione dell'esame si richiede lo studio del saggio alle pp. 42-63.
M. Ciatti (a cura di) Il Gentile risorto. Il Polittico dell’Intercessione di Gentile da Fabriano Edifir 2006 8879702319 Per la preparazione dell'esame è richiesto lo studio delle pp. 127-154
D. Gasparotto, A Gigli (a cura di) Il tondo di Botticelli a Piacenza. Skira 2006 9788871794990 Per la preparazione dell'esame è richiesto lo studio dei saggi alle pp. 69-79 e 107-139.
P.C. Marani, R. Maffeis (a cura di) Leonardo da Vinci. Metodi e tecniche per la costruzione della conoscenza Nomos 2016 9788898249725 Per la preparazione dell'esame si richiede lo studio del saggio alle pp. 159-166.
R. Varoli Piazza (a cura di) Raffaello. La Loggia di Amore e Psiche alla Farnesina Silvana Editoriale 2002 8882153711 Per la preparazione dell'esame si richiede lo studio dei saggi alle pp. 71-97; 99-118; 166-177; 181-195; 297-327.
M. Ciatti, M.R. Valazzi (a cura di) Raffaello, La Muta. Indagini e restauro Edifir 2015 9788879707367 Per la preparazione dell'esame si richiede lo studio dei saggi alle pp. 45-49 e 59-65.
M. Ciatti & alii (a cura di) Raffaello: la rivelazione del colore. Il restauro della Madonna del Cardellino della Galleria degli Uffizi Edifir 2008 9788879703840 Per la preparazione dell'esame è richiesto lo studio dei saggi alle pp. 79-92; 95-101; 105-138.
Simona Rinaldi Storia tecnica dell'arte (Edizione 1) Carocci 2011 9788843059041 per la preparazione dell'esame è richiesto lo studio delle pp. 13-51; 98-103; 109-167; 169-205.

Assessment methods and criteria

The exam should verify the students knowledge on main themes, bibliography from the programme and capacity of critically discuss the study cases discussed during the course.
The exam will be oral with open questions on main subjects treated during the lessons (and available on e-learning for not-present students) and on bibliography.
The evaluation will be 30/30.
The NOT-PRESENT STUDENTS should remember that the bibliography must be integrated with the essays mentioned in the program.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2017/2018