History of Sculpture (2018/2019)

Course code
4S003903
Name of lecturer
Aldo Galli
Coordinator
Aldo Galli
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/02 - HISTORY OF MODERN ART
Language of instruction
Italian
Period
Sem. I Trento dal Sep 17, 2018 al Dec 21, 2018.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

The course aims to provide students with a thorough knowledge of an important but still little known topic in the history of Italian Renaissance sculpture. More generally, students will develop their skills in stylistic analysis, historical research on patrons, iconologic interpretation of the works of art.

Syllabus

The course will deal with a workshop of sculptors of Lombard origin (Filippo Solari da Carona and Andrea da Ciona) active throughout northern Italy, from Venice and Verona, to Milan, to Liguria, between 1425 and 1450 approximately. These sculptors, authors of monumental works in marble, stone and terracotta for leading patrons (doges, cardinals, great bankers, cathedrals ...), were soon forgotten. It is only a few decades that studies have begun to reassess their fundamental role in the history of Italian sculpture. The course will first retrace the history of criticism concerning Filippo and Andrea, then we will study and discuss the oeuvre, and finally we propose a series of new research topics.

Literature:
see the box in italian.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
Girolamo Biscaro, Note di storia dell’arte e della cultura a Milano dai libri mastri Borromeo (1427-1478) in “Archivio storico lombardo”, s. 5, XLI, 1914, pp. 71-108. (archive.org) 1914
Tiziana Franco, «Statuit hoc d(omi)na Bea/trix priorissa loci huius»: il trittico del 1436 per San Martino di Avesa, in Il cielo, o qualcosa di più: scritti per Adriano Mariuz, a cura di Elisabetta Saccomani, Cittadella 2007, pp. 39-45. (BUC) 2007
Carlo Cipolla, Ricerche storiche intorno alla chiesa di Santa Anastasia in Verona. Il monumento di Gianesello da Folgaria in “L’arte”, XIX, 1916, pp. 122-124. (scaricabile via uni-heidelberg.de) 1916
Aldo Galli, Introduzione alla scultura di Castiglione Olona, in Lo specchio di Castiglione Olona: il palazzo del cardinale Branda e il suo contesto, a cura di A. Bertoni e R. Cervini, Varese 2009, pp. 55-73. (BUC) 2009
Aldo Galli, Il monumento Borromeo già in San Francesco Grande a Milano nel corpo della scultura lombarda, in Modernamente antichi. Modelli, identità, tradizione nella Lombardia del Tre e Quattrocento, a cura di P.N. Pagliara e S. Romano, Roma 2014, pp. 193-216. (BUC) 2014
Maria Falcone, Andrea da Ciona, Filippo Solari, Giovanni da Campione e Iacopo da Barchino a Genova: la custodia eucaristica della cattedrale, in Nelle terre del marmo. Scultori e lapicidi da Nicola Pisano a Michelangelo, atti del convegno (Pietrasanta e Seravezza, 2013), Ospedaletto (PI) 2018, pp. 83-115. 2018
Rodolfo Gallo, L’arma di Marco Dandolo sulla porta di Borgo Poscolle a Udine in “Rivista della città di Venezia”, VII, 1928, pp. 15-26. 1928
Pietro Toesca, Lo scultore del monumento di Francesco Spinola in Scritti di storia, di filologia e d’arte (Nozze Fedele - De Fabritiis), Napoli 1908, pp. 173-180 (scaricabile via archive.org) 1908
- Giancarlo Gentilini, Virtù ed eroi di un’impresa dimenticata: il monumento di Vitaliano e Giovanni Borromeo, in Scultura lombarda del Rinascimento: i monumenti Borromeo, a cura di M. Natale, Torino 1996, pp. 47-82. (BUC) 1996
- Anne Markham Schulz, A Venetian sculpture by Lombard sculptors: Filippo Solari, Andrea da Carona, and the Franco altar for S. Pietro di Castello, Venice, in “The Burlington Magazine”, CXXXIX, 1997, pp. 836-848. (JSTOR) 1997
- Lisbeth Castelnuovo-Tedesco, A Late Gothic sculpture from Italy: the Savona Altarpiece in the Cloisters, in The Cloisters. Studies in Honor of the Fiftieth Anniversary, a cura di E.C. Parker - M.B. Shepard, New York 1992, pp. 440-459. (archive.org) 1992
Anne Markham Schulz, The History of Venetian Renaissance Sculpture, ca. 1400-1530, Turnhout-London 2017, I, pp. 103-115 (e relative tavole). (BUC) 2017

Assessment methods and criteria

Oral exam based on the content of the lessons, on the material available on "didattica online" and on the literature indicated above.

STUDENT MODULE EVALUATION - 2017/2018