History of art criticism and historical and artistic research methodologies - STORIA DELLA CRITICA D'ARTE (M) (2014/2015)

Course not running

Course code
4S001436
Name of lecturer
Valerio Terraroli
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/04 - MUSEOLOGY, ART AND RESTORATION CRITICISM
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
semestrino IA dal Sep 29, 2014 al Nov 15, 2014.

To show the organization of the course that includes this module, follow this link * Course organization

Lesson timetable

Learning outcomes

History of art criticism

Syllabus

Bibliography:

G. C. Sciolla, La critica d’arte del Novecento, Torino, UTET, 1995, pp. 3-35, 50-80, 11-136, 149-164, 233-246, 266-273, 375-381
C. Cieri Via, Nei dettagli nascosto. Per una storia del pensiero iconologico, Carocci editore, 1994, pp. 13-76, 119-134
H. Hauser, Le teorie dell’arte. Tendenze e metodi della critica moderna, Einaudi, Torino 1969, pp. 15-43, 71-97, 103-228
F. Haskell, La nascita delle mostre. I dipinti degli antichi maestri e l'origine delle esposizioni d'arte, Milano, Skira, 2008, pp. 23-69
Negri, L'arte in mostra. Una storia delle esposizioni, Milano, Bruno Mondadori, 2011, pp. 61-136
V. Terraroli, Arti decorative e decorazione, in L’Arte del XX secolo. La cultura artistica tra le due guerre: 1920-1945, vol. III, Milano 2007, ed. Skira, pp. 297-305
De Guttry, M. P. Maino, Dagli artisti-artigiani agli architetti-designer, in Il modo italiano, catalogo della mostra a cura di G. Cogeval e G.P. Bosoni, Milano 2007, ed. Skira, pp. 51-66
Torino 1902. Le arti decorative internazionali del nuovo secolo, catalogo a cura di R. Bossaglia, E. Godoli, M. Rosci, Milano 1994, Fabbri Editori, pp. 43-61
Francesca R. Fratini (a cura di), Torino 1902. Polemiche in Italia sull’Arte Nuova, Martano editore, Torino 1970, pp. 55-131
G. Fahr-Becker, Art Nouveau, Koenemann, 1996, pp. 7-50
D. Alcouffe, M. Bascou, A. Dion-Tenenbaum, P. Thiébaut (a cura di), 1851-1900. Le arti decorative alle grandi esposizioni universali, IdeaLibri, 1988, pp. 7-20, 63-68
Stefania Cretella, Arti decorative a Torino nel 1884. Per uno “stile nazionale”, ZeL Edizioni, Treviso 2014, pp. 13-35
La forza della modernità. Arti in Italia 1920-1950, catalogo della mostra a cura di M. F. Giubilei e V. Terraroli, Fondazione Ragghianti, Lucca 2013, saggi


Anthology:

Alois Riegl, Problemi di stile (Stilfragen, Berlino 1893), Feltrinelli, Milano 1963, pp. VII-XXV, 1-28
Alois Riegl, Grammatica storica delle arti figurative (Historische Grammatick der bildenden Kunste, 1897-1898), Quodlibet, Macerata 2008, pp. VII-LXV, 115-119, 138-167
Heinrich Woelfflin, Concetti fondamentali della storia dell’arte (Kunstgeschichtliche grundbegriffe, Monaco 1915), Tea, Milano 1994, pp. 7-39, 139-168, 227-256
Fritz Saxl, La storia delle immagini (Lectures, Londra 1957), Laterza, Roma-Bari 2000, pp. V-XVII, 243-256
Ernst H. Gombrich, Antichi maestri, nuove letture. Studi sull’arte del Rinascimento (Patterns of Intention, Yale 1985), Einaudi, Torino 2000, pp. 159-186
Carlo Ludovico Ragghianti, Arti della visione. III Il linguaggio artistico, Einaudi, Torino 1952, pp. 230-239
Michael Baxandall, Forme dell’intenzione. Sulla spiegazione storica delle opere d’arte (Patterns of Intention, Yale 1985), Eunaudi, Torino 2000, pp. XI-XXIV, 65-110
Erwin Panofky, Il significato nelle arti visive, Einaudi, Torino 1999, pp. 31-57, 171-224, 279-301
Bernard Berenson, I pittori italiani del Rinascimento (The italian painters of the Reinassance, Londra 1954), Sansoni, Firenze 1965, pp. 13-60

Assessment methods and criteria

Oral exam

Share