The course aims to improve the knowledge of Modern Art History, highlighting the different approaches to the reading of the art works: from archival research to contextual frameworks, from the use of images as historical sources to interactions with literature and other forms of art, from the connoisseurship to fakes and forgeries.
Course Content: During the course, many images of art works will be presented and analyzed according to different perspectives of approach, aiming at activating mechanisms of personal reading.
Teaching methods: Slides during lectures and possibly museum visits. Learning material posted on e-learning.
Bibliography: G. Sciolla, Studiare l’arte. Appunti sul metodo storico-artistico, Utet, 2001. F. Zeri, Due dipinti, la filologia e un nome. Il Maestro delle Tavole Barberini, Tea, Milano, 1995. M. Baxandall, Pittura ed esperienze sociali nell’Italia del Quattrocento. Edizione italiana a cura di M.P. e P. Dragone, Einaudi, 2001. P. Burke, Testimoni oculari. Il significato storico delle immagini, Carocci, 2002. L. Puppi, Per Tiziano, Skira, 2004. G. Pozzi, Sull’orlo del visibile parlare, Adelphi, 1993, chapters 4. 8. 9. (Il ritratto della donna nella poesia d’inizio Cinquecento e la pittura di Giorgione, Tulipani e passiflore, Imprese di Crusca: pp. 145-171, 329-370). E.M. Dal Pozzolo, Colori d’amore. Parole, gesti e carezze nella pittura veneziana del Cinquecento, Canova, Treviso, 2008. All these texts are required.
oral
******** CSS e script comuni siti DOL - frase 9957 ********