History of Art Criticism I - LM - PARTE I (2015/2016)

Course not running

Course code
4S003892
Name of lecturer
Valerio Terraroli
Number of ECTS credits allocated
6
Other available courses
Academic sector
L-ART/04 - MUSEOLOGY, ART AND RESTORATION CRITICISM
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Semestrino IA dal Sep 28, 2015 al Nov 14, 2015.

To show the organization of the course that includes this module, follow this link * Course organization

Lesson timetable

Learning outcomes

knowledge of different development of Art History and History of Art Criticism; consolidated of various critical approach; ability to understand texts and to obtain appropriate critical, historical and linguistic concepts

Syllabus

Sketch of history of art criticism


Bibliography:
G. C. Sciolla, La critica d’arte del Novecento, Torino, UTET, 1995, pp. 3-35, 50-80, 11-136, 149-164, 233-246, 266-273, 375-381
Claudia Cieri Via, Nei dettagli nascosto. Per una storia del pensiero iconologico, Carocci editore, 1994, pp. 13-76, 119-134
H. Hauser, Le teorie dell’arte. Tendenze e metodi della critica moderna, Einaudi, Torino 1969, pp. 15-43, 71-97, 103-228
La storia delle storie dell'arte, a cura di O. Rossi Pinelli, Einaudi, Torino 2014, solamente la parte relativa al Novecento

Detailed text:
Alois Riegl, Problemi di stile (Stilfragen, Berlino 1893), Feltrinelli, Milano 1963, pp. 43-92
Aby Warburg, Botticelli (Sandro Botticellis 'Geburt der Venus' und 'Frühling'. Eine Untersuchung über die Vorstellungen von der Antike in der Italienischen Frührenaissance, 1893), Abscondita, Milano 2003, pp. 15-44, figg. 1-8
Heinrich Woelfflin, Concetti fondamentali della storia dell’arte (Kunstgeschichtliche grundbegriffe, Monaco 1915), Tea, Milano 1994, pp. 23-168
Henri Focillon, Vita delle forme (Vie des formes, 1934), Einaudi, Torino 2002, pp. 3-27
Erwin Panofky, Iconografia e iconologia. Introduzione allo studio dell’arte del Rinascimento (1939), in Id., Il significato nelle arti visive, Einaudi, Torino 1999, pp. 31-57
Arnold Hauser, Storia sociale dell’arte, Volume secondo. Rococò Neoclassicismo Romanticismo Arte moderna e contemporanea (The social history of art, 1951), Einaudi, Torino 1956, pp. 19-51
Carlo Ludovico Ragghianti, Arti della visione. III Il linguaggio artistico, Einaudi, Torino 1952, pp. 230-239, 295-352
Fritz Saxl, La storia delle immagini (Lectures, Londra 1957), Laterza, Roma-Bari 2000, pp. 135-150, 243-256
Ernst H. Gombrich, Antichi maestri, nuove letture. Studi sull’arte del Rinascimento (New Light on Old Masters, Oxford 1986), Einaudi, Torino 2000, pp. 159-186
Michael Baxandall, Forme dell’intenzione. Sulla spiegazione storica delle opere d’arte (Patterns of Intention, Yale 1985), Eunaudi, Torino 2000, pp. 111-199
Henry Thode, Francesco d’Assisi e le origini dell’arte del Rinascimento in Italia (Franz von Assisi und der Anfang der Kunst der Renaissance in Italien, 1885), Donzelli editore, 2003, pp. 69-156
Frederick Antal, La pittura italiana tra classicismo e manierismo, Editori Riuniti, 1977, pp. 21-58

Assessment methods and criteria

Oral exam

STUDENT MODULE EVALUATION - 2015/2016


Share