History of Medieval Art II [Sede TN] (2020/2021)

Course code
4S003878
Name of lecturer
Laura Cavazzini
Coordinator
Laura Cavazzini
Number of ECTS credits allocated
6
Academic sector
L-ART/01 - HISTORY OF MEDIEVAL ART
Language of instruction
Italian
Location
VERONA
Period
Sem 2 - sede TN dal Feb 15, 2021 al May 28, 2021.

Lesson timetable

Go to lesson schedule

Learning outcomes

The course of Medieval Art History II (m) aims to improve the student: to perfect the knowledge of medieval art history; to acquire full knowledge of the methodological tools of historical-artistic research; to develop the ability of critical analysis, in view of an autonomous research activity. At the end of the course the student should be able to: identify, read, understand and evaluate autonomously the characters of European artistic idioms and, at the same time, to grasp the stimuli coming from different places; understand with a firm method and detailed knowledge some specific artistic experiences (especially architecture and sculpture); to investigate with ability the characteristics of some works of art or artistic movements between the 4th and 13th century; recognize the more specific cultural characteristics of the medieval artefact; understand the interactions between homogeneous areas.

Syllabus

BIBLIOGRAFIA PER L’ESAME
Frequentanti:
- Geza De Francovich, Benedetto Antelami architetto e scultore e l’arte del suo tempo Milano 1952 (solo la parte relativa ad Antelami)
- Laura Cavazzini, Da Giotto a Giovannino de’ Grassi: il Trecento visto da Parma, in Storia di Parma, VIII, Storia dell’arte, 1, a cura di A.C. Quintavalle, Parma 2019, pp. 332-363
Uno a scelta tra i seguenti saggi:
- Cesare Gnudi, Il Maestro dei Mesi di Ferrara e la lunetta di San Mercuriale a Forlì, in “Paragone”, XXVII, 1976, 317/319, pp. 3-14
- Fabrizio Tonelli, Architettura e spazio liturgico nella cattedrale di Parma da Benedetto Antelami alla fine del Medioevo, in Vivere il Medioevo, catalogo della mostra a cura di J. Le Goff, Milano, Skira, 2006, pp. 52-70
- Bruno Zanardi, La polychromie des reliefs de Benedetto Antelami et les deux phases décoratives du Baptistère de Parme, in La couleur et la pierre. Polychromie des portails gothiques, atti del convegno di Amiens (12-14 ottobre 2000) a cura di Denis Verret, Paris, Picard, 2002, pp. 115-118
- Yoshie Kojima, Il porto di Genova e le sculture antelamiche di Fidenza: riconsiderazione della questione provenzale, in “Hortus artium medievalium”, XXII, 2016, pp. 303-312
Non frequentanti:
- Geza De Francovich, Benedetto Antelami architetto e scultore e l’arte del suo tempo, Milano 1952 (solo la parte relativa ad Antelami)
- Benedetto Antelami, catalogo della mostra (Parma, Scuderie del Palazzo della Pilotta, 31 marzo - 30 settembre 1990) cura di Arturo Carlo Quintavalle, Milano 1990
Due a scelta tra i seguenti saggi:
- Anna Rosa Calderoni Masetti, Il portale dei mesi di Benedetto Antelami, 1, in “Critica d’Arte”, 1967, N.S. 86, pp. 13-31
- Anna Rosa Calderoni Masetti, Il portale dei mesi di Benedetto Antelami, 2, in “Critica d’Arte”, 1967, N.S. 87, pp. 24-40
- Cesare Gnudi, Il Maestro dei Mesi di Ferrara e la lunetta di San Mercuriale a Forlì, in “Paragone”, XXVII, 1976, 317/319, pp. 3-14
- Massimo Medica, Antelami. La Madonna di Fontevivo, catalogo della mostra di Bologna (Museo Civico Medievale), Ospiti, 6, Bologna 1997
- Bruno Zanardi, La polychromie des reliefs de Benedetto Antelami et les deux phases décoratives du Baptistère de Parme, in La couleur et la pierre. Polychromie des portails gothiques, atti del convegno di Amiens (12-14 ottobre 2000) a cura di Denis Verret, Paris, Picard, 2002, pp. 115-118
- Yoshie Kojima, Il porto di Genova e le sculture antelamiche di Fidenza: riconsiderazione della questione provenzale, in “Hortus artium medievalium”, XXII, 2016, pp. 303-312

Assessment methods and criteria

Oral examination.